Svenskere udskyder CPH-entré

I dag skulle Air Sweden have åbnet ruter fra København til Umeå, Beirut, Amman og Skopje. Men premieren er udskudt og flere ruter er droppet igen, mens nye er kommet til.

Flyspotterne kommer til at spejde langt efter Air Swedens hvide, gule og blå Airbus A320-fly i Københavns Lufthavn i dag. For det svenske selskabs opstart fra Københavns Lufthavn i dag med ruter til Umeå, Amman, Beirut og Skopje er udsat indtil starten af april. Samtidig må passagererne forberede sig på, at ruteprogrammet er ændret markant.

Således er det ikke længere planen at flyve til Umeå i Nordsverige, ligesom Amman i Jordan også er ude. Air Sweden holder dog fast i Beirut og Skopje, mens Skellefteå afløser Umeå i Nordsverige.

Planen er at lade flyet starte tidligt om morgenen fra Arvidsjaur i den svenske del af Lapland og derfra flyve en kort tur ned til Skellefteå og videre til København på mandage, tirsdage og fredage. Mandage og fredage vil flyet returnere til Nordsverige om eftermiddagen. På tirsdage vil turen til gengæld gå sydpå fra København efter et kort stop. Første stop bliver Skopje, hvorfra flyet fortsætter til Beirut. Onsdag vender flyet næsen hjemad med mellemlandinger i Skopje, København og Skellefteå inden det onsdag aften sætter hjulene ned i Arvidsjaur.

På torsdage og søndage tager Air Swedens fly en tur fra Arvidsjaur over Skellefteå til London Stansted. På torsdage vender flyet snuden hjemad mod Nordsverige, mens hjemturen på søndage går via København. Torsdagsflyvningen til London bliver Air Swedens første flyvning på premieredagen den 28. marts. Første optræden i Københavns Lufthavn bliver tirsdag den 2. april.

Flyvninger til Frankfurt
Summa summarum bliver, at Air Sweden i København fra starten af april vil have tre ugentlige flyvninger fra Arvidsjaur og Skellefteå og fire flyvninger den anden vej. Desuden får Amager-lufthavnen én ugentlig returflyvning til Skopje og én ugentlig returflyvning til Beirut med mellemlanding begge veje i Skopje. Endelig vil Air Sweden hver søndag flyve fra London Stansted til København.

Senere på året er det Air Swedens plan at påbegynde flyvninger fra Umeå til Frankfurt og Thessaloniki i Grækenland samt en række mindre nordsvenske byer.

Air Sweden flyver i dag charterflyvninger fra Stockholm, men vil nu prøve kræfter med ruteflyvning. Selskabets ruteaktiviteter fødes på en bund af utilfredshed over, at rejsende fra Nordsverige i dag skal via Stockholm for at komme ud i Europa. Oprindeligt meldte selskabet i november sidste år ud, at det var planen at flyve via Stockholm og ud i verden. Men i januar i år blev den plan ændret til, at København skal være mellemstationen mellem Nordsverige og Europa og Mellemøsten.

Ikke altid med succes
Air Sweden har rødder en del år tilbage i svensk luftfartshistorie. Fortidens aktiviteter har dog ikke altid været lige succesfulde. Det startede i 1996 med selskabet Reguljair, der med en mindre Embraer EMB-100 Banderainte fløj ruteflyvning i Nordsverige og postflyvning til Stockholm. I 1999 fulgte man op med en udenrigsrute fra Umeå til Vasa i Finland, men året efter gik selskabet konkurs.

Få måneder senere genopstod selskabet under navnet Nordic Airlink. I 2003 købte Finnair 85 procent af selskabet, som blev splittet op i to. Finnairs halvdel blev til lavprisselskabet FlyNordic, der blandt andet forsøgte at udfordre SAS på København – Stockholm. I 2007 blev selskabet købt af Norwegian.

Den anden halvdel af selskabet fløj videre under navnet Nordic Leisure, og udførte charterflyvninger til Sydeuropa. I 2006 skiftede selskabet navn til Nordic Airways og i januar 2009 gik selskabet konkurs. I december 2009 genopstod det under navnet Air Sweden.

Det var onsdag ikke muligt for CHECK-IN.dk at få en kommentar til den udskudte ruteopstart og det ændrede rutenet fra Air Sweden.

Læs også:

CPH får to nye interkontinentale ruter

Svensk charterselskab vil gå rutevejen