Sygdomstilfælde på to fly betød omdirigeringer

Det sker af og til, at en flypassagerer bliver syg ombord på et fly. Indenfor den seneste uge har to passagerfly til og fra København måttet foretage ekstraordinære landinger på grund af alvorlige sygdomstilfælde.

Pludselig opstået sygdom blandt passagerer ombordpå et fly er noget der sker af og til, men sjældent i så alvorlig en grad, at flyet må omdirigeres til nærmeste lufthavn.

Men det er alligevel, hvad der skete med to passagerfly til og fra Københavns Lufthavn indenfor den seneste uge.

Lørdag den 7. juli var et SAS MD-87 fly på vej fra København til Athen, da en 40-årig familiefar ledsaget af kone og fire børn pludselig besvimede undervejs på flyvningen. En læge ombord ydede førstehjælp og konstatererede et alarmerende lavt blodtryk, hvorfor han anbefalede besætningen, at manden blev indlagt på nærmeste hospital.

SAS-flyet valgte at lande i Sofia Airport i Bulgariens hovedstad, hvor den syge passagerer blev bragt til hospitalet ledsaget af sin familie. SAS-flyet fortsatte senere rejsen mod Athen, hvor flyet landede med en forsinkelse på 1 time og 40 minutter.

Alvorligt hjertetilfælde
Dagen efter opstod en noget mere alvorlig episode, da en flypassager ombord i et spanskVueling Airbus A320-fly fra Barcelona til København fik et alvorligt hjertetilfælde. Flyet befandt sig på dette tidspunktnordøst for Amsterdam, og piloterne anmodedeflyvelederkontrollen iSchipol Airport om øjeblikkelig tilladelse til at starte indflyvning og foretage landing.

Piloterne ønskede øjeblikkelig hjælp direkte på landingsbanen eller alternativt på den tilstødende ‘taxiway’, da hjerteanfaldet var alvorligt, og en læge og besætningen var i færd med at give den syge passager hjertemassage i flyets bageste galley.

Vueling-flyet formåede at forlade flyvehøjden på 35.000 fod og foretage en hastig nedstigning, der endte med landing på bane 22 blot 18 minutter efter tilladelsen blev givet.

Flyet fikherefter tilladelse tilat standse ved en fjerntliggende standplads tæt ved landingsbanen, hvor lægelig assistance kom ombord. Men mandens liv stod ikke at redde, hvorfor passagerer og bagage efterfølgendemåtte forlade flyet.

Kabinebesætningen var nemlig for påvirket af episoden til at flyve videre, hvorfor flyet efter fire timer i Amsterdam-Schipol returnerede til Barcelona med de to piloter alene ombord. Næste morgen sendte Vueling et erstatningsfly til Amsterdam, der kunne flyve passagererne til København, hvor de ankom med 19 timers forsinkelse.

Sker meget sjældent
Hos SAS oplyser kommunikationskonsulent Pernille Christel Andersen, at oplevelser af denne art heldigvis sker meget sjældent hos SAS og de øvrige luftfartsselskaber.

“Vores personale er trænet i at hjælpe, hvis en passager bliver syg ombord, og ofte er der også en læge blandt passagererne, der vil kunne hjælpe i alvorlige tilfælde,“ siger Pernille Christel Andersen.

Herudover fremhæver SAS, at selskabet har det såkaldte MedLink-udstyr med på alle langdistanceflyene. Det betyder, atkabinebesætningen kan foretage opkald til et særligt traumecenter på landjorden, hvor der kan gives råd og vejledning i behandlingen af den syge flypassager.

“Hvis man følger nogle almindelige råd, kan man i mange tilfælde undgå at blive utilpas på en flyvetur. Man skal drikke rigeligt med væske og ikke alkohol, man skal sørge for at bevæge sig samt sikre, at man får spist ordentligt. Endelig skal man altid husk at tage sin medicin og have den med sig ombord i flyet,“ understreger Pernille Christel Andersen.