En illustration af det supersoniske fly S-512 fra den amerikanske virksomhed Spike Aerospace. Foto: Spike Aerospace

Tæt kapløb om fremtidens supersoniske fly

Tre amerikanske luftfartsvirksomheder arbejder intenst på at udvikle det næste supersoniske fly, som måske kan komme i kommerciel rutefart fra år 2025.

Passagerfly, der kan rejse hurtigere end lydens hastighed, har ikke været i luften siden den ikoniske Concorde forlod markedet i 2003.

Men i USA arbejdes der i disse år hårdt på at fremstille det næste overlydsfly, som skal transportere passagerer det halve af jorden rundt på den halve tid i forhold til almindelige passagerfly. Det skriver BBC i en artikel om fremtidens supersoniske fly.

På den anden side af Atlanterhavet er tre amerikanske virksomheder hver især i gang med at udvikle et supersonisk passagerfly. Boom Supersonic, Aerion Supersonic og Spike Aerospace er således i tæt kapløb om at sende fly på vingerne, der kan flyve hurtigere end lydens hastighed. Mach 1 markerer lydens hastighed på 1.225 kilometer i timen ved normalt lufttryk på 1.013 hektopascal (hpa).

I drift fra 2025
Boom Supersonic udvikler på det største og hurtigste af de tre forskellige supersoniske fly. 55 passagerer vil kunne få plads i XB1-flyet, der kan rejse op til Mach 2.2. Flyet får tre turbofan-motorer med variabel geometrisk indtag og udstødning. Dette fly vil angiveligt blive ”30 gange roligere end Concorden”, lyder det.

Hos Spike Aerospace arbejder man på et supersonisk fly, som vil kunne medbringe 12-18 passagerer. Flyet, der har navnet S-512, vil få en hastighed på Mach 1.6 og blive drevet frem af to turbofan-motorer.

Sidst men ikke mindst arbejder Aerion Supersonic på en supersonisk businessjet, som vil få plads til 12 passagerer og skyde en topfart på Mach 1.4. Flyet har tre modificerede GE Aviation-turbofan-motorer, og selskabet lover en ”boomless” rejse ved Mach 1.2.

Boom Technology XB-1 – også kendt som “Baby Boom”. (Foto: Boom Technology)

Boom Supersonic og Spike Aerospace regner med at kunne sætte deres respektive supersoniske fly i kommerciel drift fra år 2025, mens Aerion Supersonic planlægger opstart i år 2026.

“Sonic boom” skal håndteres
Virksomhederne står over for en række udfordringer ved udviklingen af supersoniske fly. Det handler ikke om, at det er svært at udvikle dem. Det koster derimod tid og penge at finde frem til løsninger, hvor passagererne ikke bliver ruineret på billetter, samtidig med at flyene skal begrænse forurening. Men vigtigst af alt er, at selskaberne søger at mindske det såkaldte ”sonic boom”, der fremkommer, når supersoniske fly når Mach 1.

”Det, vi ser nu, er en renæssance inden for luftfarts-entreprenørskab. Concorden var virkelig før sin tid. Det var en massiv teknologisk præstation, men det var utroligt brændstofineffektivt og var derfor meget dyrt at operere,” siger Blake Scholl, administrerende direktør i – og grundlægger af – Boom Supersonic til BBC.

Men før luftfarten igen kan nyde overlydsflyene, skal der formuleres nye regler. De amerikanske luftfartsmyndigheder, FAA, og den internationale luftfartsorganisation, ICAO, vil omkring år 2025 kigge på nye regler, så overlydsflyene også kan flyve supersoniske hastigheder over land. I dag er reglen, at flyene kun må operere hurtigere end lydens hastighed over vand.

”Man skal være i stand til at flyve uden en lydbølge, der forstyrrer mennesker på jorden,” siger Vik Kachoria, administrerende direktør i Spike Aerospace.

Billigere end Concorden
Alle tre luftfartsvirksomheder proklamerer, at man vil forsøge at tilbyde billetpriser, der svarer til prisen på et Business Class-sæde i almindelige passagerfly.

Boom Supersonic har fået to kunder, allerede før det supersoniske fly overhovedet er blevet færdigfremstillet. Virgin Group, der har været med i udviklingen, har bestilt 10 fly, mens Japan Airlines har lagt billet ind på hele 20 af slagsen.

Den ikoniske Concorde kunne medtage 92 til 128 passagerer, og det kunne opnå en hastighed på Mach 2.04. Det fløj over Atlanterhavet i perioden fra 1976 til 2003. I perioden 1977-78 opererede også det russisk-byggede Tupolev Tu-144, der havde plads til 140 passagerer og fløj med op til Mach 1.8.

 

Relaterede artikler:

Boeing arbejder med hypersonisk flykoncept

To testflyvninger med supersoniske fly i 2017

Concorden fejrer 40 års jubilæum

Vil have Concorden i luften igen

Qatar Airways vil have supersoniske fly