Airbus A340-600 fra Lufthansa.

Tæt på grønt lys til Lufthansa-United samarbejde

EU-Kommissionen forventes meget snart at godkende et omfattende samarbejde mellem United Airlines, Air Canada og Lufthansa samt Lufthansas datterselskabeer om trafikken over Atlanterhavet.

Lufthansa, United Airlines og Air Canada er meget tæt på at få det endelige grønne lys fra EU-Kommissionen til et omfattende samarbejde om trafikken over Atlanterhavet. Samarbejdet kaldes Atlantic++ og handler om at deles om udgifterne til og indtægterne fra trafikken over ”Dammen” samt koordinere rutenet og tidsplaner. Foruden Lufthansa, United og Air Canada, så omfatter samarbejdet også Lufthansas tre datterselskaber Swiss, Austrian Airlines og Brussels Airlines.

For at få samarbejdet til at glide ned hos EU-Kommissionen har de tre luftfartsselskaber foreslået, at de opgiver en række landingstilladeler i Frankfurt, New York’s JFK-lufthavn og Newark. Og det har Kommissionen tilsyneladende fundet acceptabelt.

”Kommissionen forventes at acceptere selskabernes forslag med en lille smule fintuning,” siger en kilde til nyhedsbureauet Reuters.

Godkendelsen kommer efter at EU’s konkurrencemyndigheder i december forhørte sig om sagen hos konkurrenter og tredje parter. I alt har EU-kommissionen brugt mere end tre år på at undersøge konsekvenserne af samarbejdet, der dog allerede er blevet startet.

United, Air Canada og Lufthansa er blandt de ledende medlemmer af Star Alliance og Atlantic ++ kan meget vel betegnes som en alliance i alliancen. Et endnu tættere samarbejde end det samarbejde, som de 27 Star-medlemmer på kryds og tværs. SAS er også Star Alliance-medlem og i december 2010 var det da også på tale, at SAS skulle gå med i Atlantic++. Men det er ikke blevet til noget.

Teamer op med alliance-venner
Trafikken henover Atlanterhavet er så attraktiv og omfattende, at de toneangivende luftfartsselskaber på begge sider af ”Dammen” har travlt med at finde sammen i tætte samarbejder, som kan være til gavn for både passagererne og selskabernes indtjening. Og selskaberne teamer op med de selskaber, som de i forvejen er i global alliance med.

I 2010 accepterede EU-Kommissionen et lignende samarbejde på tværs af Atlanten mellem American Airlines på den ene side og British Airways samt Iberia på den anden side af vandet. Alle tre selskaber er medlemmer af oneworld.

I den sidste af de tre store globale luftfartsalliancer, Skyteam, taler Air France/KLM, Alitalia og Delta Airlines også om et tæt samarbejde på tværs af Atlanten. Sagen er så langt fremme, at EU-Kommissionen netop nu er ved at se på om samarbejdet kan få det blå stempel.