Terrorbomber mod civile fly er uhyre sjældne

Sikkerhedskontrollen i lufthavnene bliver stadig mere omfattende forud for passagerflyvninger, men statistikken viser heldigvis, at risikoen for at være ombord på et fly med en bombe ombord er forsvindende lille. Siden 1989 har der været meget få bombeangreb mod civile fly.

Det er mange flypassagerers skræk, og filmproducenter i Hollywood bruger gerne bomber ombord på civile fly som udgangspunkt for en dramatisk historie.

Men faktisk – og lykkeligvis, tør man nok føje til – er det uhyre sjældent, at bomber udløses ombord på civile fly.

Ifølge den seneste årsraport fra Statens Lufthavnsvæsen har der siden 1988 været blot seks eksempler på, at en bombe er blevet udløst på et civilt fly.

Detformentligt mest kendte kom21. december 1988, hvor Pan-Am flight 103 fra London til New York styrtede ned i den lille Skotske landsby Lockerbie blot 38 minutter efter takeoff.

Alle259 personer om bord på Boeing 747-flyet og 11 mennesker på jorden blev dræbt. Libyen erkendte sig efterfølgende skyldig i terrorhandlingen, der omfattede en bombe i flyest forreste lastrum. Først da begyndte man at screene bagagen til flyenes lastrum.

I første omgang vidste efterforskerne ikke, hvad der havde forårsaget styrtet, men området på jorden blev omdannet til et gigantisk puslespil, hvor efterforskerne indsamledealle vragstumper i et stort lager.

Efter en tre år lang efterforskning og senere en årelang sag om udlevering fra Libyen blev den ene af de to anklagede idømt livsvarigt fængsel i januar 2001, mens hans påståede medgerningsmandblev fundet ikke-skyldig.

I 2003 påtog den Libyiske regering sig ansvaret og betalte en erstatningfor den rolle som den havde spillet i katastrofen. Flyselskabet Pan Am blev kritiseret for at have undladt at sikre sig, at al baggage kunne matches til en passager ombord på flyet.

Siden Lockerbie-sprængningenhar der været7 bombesprængninger af fly, hvor i alt 390 personer er omkommet.

Bombeangreb på civile fly 1989-2009
19. september1989: Under en flyvning fra Chad udløses en bombe og 170 omkommer.
27. november 1989: Under en indenrigsflyvning i Columbia udløses en bombe og 107 omkommer.
19. juli 1994: En bombepå Alas Chiricanas Flight 00901 eksploderer i luften over Panama og dræber samtlige 21 ombord. Efterforskningen viser, at det var en selvmordsbomber.
10. december 1994: På en flyvning fra Manila til Tokyo sprænger en bombe. 1 person omkommer.
9. juli 1997: Under en indenrigsflyvning i Brasilien detonerer en bombe. 1 person omkommer.
24. august 2004: En selvmordsbombe udløses på en indenrigsflyvning i Rusland. 44 omkommer.
24. august 2004: Næsten samtidig med ovennævnte udløses endnu en selvmordsbombe på en indenrigsflyvning i Rusland. 46 omkommer.
Kilde: slv.dk og wikipedia.

I ovenstående medregnes ikketerrorangrebet mod World Trade Center i New York i september 2001. Til trods for, at kaprerne angiveligt truede med at de havde en bombe ombord på et af flyene,var dette ikke tilfældet.