Thai Airways får ‘dusinet fuldt’ af forskellige flytyper

Thailands nationale luftfartsselskab Thai Airways har bestilt 37 nye fly for sammenlagt 20 milliarder kroner. Selskabet har valgt at handle hos både Boeing og Airbus, og Thai Airways må i de kommende år operere en flåde af mere end et dusin forskellige flytyper.

Hvorfor vælge, når man kan spille på flere heste?

Det er i hvert fald nærliggende at se det som en helgardering, når Thai International Airways netop har været på milliardindkøb hos både Boeing og Airbus.

Normalt vil et luftfartsselskab enten benytte sig af Airbus eller Boeing til sine langdistanceflyvninger, men Thai Airways har netop meddelt, at man vil købe 23 nye Airbus fly samtidig med 14 nye Boeing passager- og fragtfly.

Investeringen omfatter sammenlagt 37 nye fly til en samlet pris af $3,9 milliarder eller godt 20 milliarder danske kroner.

Hensigten er at modernisere den aldrende flåde hos Thai Airways, og ifølge bestyrelsen skal de nye fly sikre, at selskabet øger sin indtjening og samtidig placerer sigblandt Asiens tre bedste luftfartsselskaber målt på kvalitet og service.

Investeringen i de 37 fly er fordelt på køb af 15 helt nye fly i form af seks Boeing 777-300ER fly, fire styk Airbus A350-900 samt femAirbus A320-200. Denne del afaftalenhar en værdi af$1,6 milliarder og flyene leveres i perioden 2014-2017.

De resterende 22 fly i aftalen består af leasing-fly, herunder otte Boeing 787 Dreamliners, der skal leveres i perioden 2012-2017.

I forvejen opererer Thai Airways en blandet flyflåde af både Airbus og Boeing, herunder en række aldrende Boeing 747 jumbo-jets og med de nye bestillinger er der altså på ingen måderudsigt til en enhedsflåde hos det asiatiske luftfartsselskab.

I de kommende år vil Thai Airways skulle operere en flåde af mindst et dusin forskellige flytyper, herunder Airbus A300-600, A330, A340-500, A340-600, A350-900, A380-800 og Boeing B787-8, B787-9, B747-400, og B777-200

Selskabet skal naturligvis have de flytyper og konfigurationer, der passer ind i rutenetværket, men så mangeforskellige flytyper fra to flyproducenter kan værefordyrende.

De senest offentliggjorte trafiktal for maj måned for Thai Airways viste en stigning i Available Seat-Kilometer (ASK) på 4,3 %, mens Revenue Passenger-Kilometer (RPK) steg med hele 14,1 %. Kabinefaktoren var dog kun på 62 %, hvilket svarede til, at Thai Airways i maj havde 38 tomme sæder for hver 100 sæder, selskabet fløj med.