Airbus A350-900 XWB fra Thai Airways. (Foto: A. DOUMENJOU | master films)

Thai Airways overvejer Premium Economy

Thai Airways nye langdistancefly bliver måske udstyret med en Premium Economy-klasse, som også kan blive introduceret på nogle af de eksisterende Boeing 777-fly.

Premium Economy-konceptet har de seneste år bredt sig fra europæiske flyselskaber til andre dele af verden – heriblandt Sydøstasien, hvor både Singapore Airlines, Philippine Airlines og Vietnam Airlines inden for de seneste tre år har introduceret serviceklassen på nogle af deres fly.

Nu overvejer også Thai Airways at inkludere en Premium Economy-klasse i kabinen på nye langdistancefly, som selskabet snart ventes at bestille til levering fra slutningen af 2019 eller 2020.

Samtidig overvejer Thai Airways overvejer også at etablere Premium Economy i forbindelse med den kommende modernisering af kabinerne i selskabets flåde af Boeing 777-200ER fly, skriver CAPA – Centre for Aviation i en analyse.

Nye flyordrer på trapperne
“I øjeblikket overvejer vi, om vi seriøst skal gå efter Premium Economy,” siger Thai Airways’ vicedirektør for alliancer og kommercielle forhold, Krittaphon Chantalitanon, til CAPA.

Thai Airways tilbød Premium Economy som et nicheprodukt på sin Airbus A340-500 flåde fra 2005 til 2015, blandt andet på ruter til USA, ligesom selskabet tidligere i en kort periode har eksperimenteret med denne serviceklasse på regionale flyvninger med Airbus-fly i Asien.

Selskabet har ikke aktuelle ordrer på fly, men er ved at sikre sig bestyrelsens og regeringens godkendelse af en ordre på omkring 20 fly fra Airbus og/eller Boeing. Thai Airways havde oprindeligt planer om at placere ordrerne i første halvår 2018, men projektet er blevet forsinket af flere grunde, herunder ændringer i selskabets ledelse, skriver CAPA i en analyse.

A330- og B777-fly skal moderniseres
I øjeblikket er Thai Airways ved at modernisere kabinerne på fem af sine Airbus A330-300 fly, men på disse fly er der ingen planer om at indføre Premium Economy.

Det kan imidlertid blive tilfældet på de Boeing 777-200ER fly, som selskabet planlægger at gennemføre en modernisering af kabinerne på næste år. Til gengæld har Thai Airways ifølge CAPA ingen planer om at indføre Premium Economy på selskabets Boeing 777-300ER fly, der blandt andet flyver på ruterne fra Bangkok til København, Stockholm og Oslo.

74 Singapore Airlines-fly har Premium Economy
Singapore Airlines har i dag Premium Economy på 74 af sine fly – heriblandt på de Boeing B777-300 fly, der bruges på ruten mellem Singapore og København. På disse fly er 28 af de i alt 264 pladser Premium Economy.

Vietnam Airlines har 22 fly med Premium Economy-sæder, men Philippine Airlines har 12, og tilsammen har de tre sydøstasiatiske selskaber 108 fly med i alt 3.750 Premium Economy-sæder.

Foruden de tre sydøstasiatiske selskaber tilbyder en række af Thai Airways øvrige konkurrenter i Asien også Premium Economy – heriblandt All Nippon Airways, Cathay Pacific, China Airlines, China Southern, EVA Air og Japan Airlines. Også australske Qantas, Virgin Australia og Air New Zealand tilbyder serviceklassen på en række af sine flytyper.

 

Relaterede artikler:

13 nye langdistancefly til Thai Airways

Thai vil slå Norwegian på tider, priser og service

Thai Airways: 30 nye fly på fem år