Tidligere Cimber-søster lejer fly hos DAT

Ukrainske Aerosvit har hyret Danish Air Transports litauiske datterselskab til at flyve for sig. Aerosvit er ejet af samme milliardær, som gav Cimber Sterling silkesnoren.

Forbindelserne mellem dansk luftfart og den ukrainske milliardær Igor Kolomojskij ser nu ud til at blive styrket, tre måneder efter Kolomojskij trak stikket og sendte Cimber Sterling i afgrunden.

Det er Kolomojskij’s ukrainske luftfartsselskab, Aerosvit, der har henvendt sig til Danish Air Transport for at få hjælp til at beflyve en række østeuropæiske ruter.

Således er DAT’s litauiske datterselsklab, Danu Oro Transportas, hyret på en 12 måneders wet-lease aftale til at operere et ATR-72 fly for Aerosvit fra selskabet base i Kiev Borispol lufthavn til Vilnius to gange dagligt og til Lvov en gang dagligt. Fra vinterfartplanens ikrafttræden 28. oktober vil Aerosvit øge frekvensen på ruten til Vilnuis til tre daglige flyvninger.

Danish Air Transport’s direktør,Jesper Rungholm, forklarer, at det faktisk er en operation, som Cimber Sterling stod for.

Finsk trækhest
Flyet, som DAT stiller til rådighed, har leveret en omskiftelig tilværelse siden fødsel i 1991. Først fløj det i mere end syv år for to asiatiske selskaber. Herefter blev det til næsten syv år hos Finnair som trækhest på finske indenrigsruter, inden turen gik til Aero Airlines og et arbejde med flyvninger fra Baltikum til Finland for Finnair.

I 2007 lukkede Aero Airlines og flyet fandt arbejde i godt et år hos koreanske Hansung Airlines. Da det selskab gik konkurs i oktober 2008 var flyet arbejdsløst indtil det i 2010 vendte tilbage til Østersøregionen hos svenske Golden Air. Svenskerne leasede i 2011 flyet ud til SAS’ finske datterselskab Blue 1 og flyet var således tilbage i de tusinde søers land. I februar i år tog flyet en tre måneder lang afstikker til Antrak Air i Ghana i Afrika, inden det i maj måned røg tilbage til Østersøregionen.

Mange ATR’ere på markdet
Der er netop nu mange af de driftsikre ATR-42 og -72 fly i cirkulation på markedet for brugte passagerfly. Det skyldes, at konkursramte selskaber som Cimber Sterling og polske OLT Regional Express brugte ATR-fly. De fly er nu ved at blive overtaget af andre selskaber.

Igor Kolomojskij står også bag flyvedligeholdelsesforretningen Skyways Technic i Sønderborg, som er det tidligere Cimber Air Maintenance. Firmaet har stor kompetence i netop vedligehold af ATR-fly.

Billedtekst: Det er et ATR-72 fly magen til dette, som DAT har udlejet til Aerosvit.