Boeing 737-300 (G-TGPG) fra 2Excel BroadSword. (Foto: Broadswordaviation.com)

Tidligere Jet Time-fly er blevet VIP-fly

To ældre Boeing 737-300, der tidligere har været beskæftiget hos Jet Time, flyver nu som eksklusive VIP-fly for britisk selskab.

I februar 1995 fik MAERSK AIR leveret en splinterny Boeing 737-300, der blev indregistreret i Danmark som OY-MAS. Sidenhen kom flyet til flere britiske flyselskaber, og fra april 2009 frem til 1. december 2017 var det under registreringen OY-JTE i tjeneste for Jet Time.

Hos Jet Time har flyet gennemført utallige flyvninger med danske charterturister til populære destinationer i Sydeuropa i den vanlige 148 sæders konfiguration.

I dag er det dog en helt anden type passagerer, der er om bord i det aldrende Boeing 737-fly. I en ny VIP-konfiguration med blot 62 sæder tilbydes flyet til blandt andet fodboldklubber, musikgrupper og produktionshold fra filmindustrien.

Det er 2Excel BroadSword, der i dag beskæftiger flyet (G-SWRD), der er er baseret i London Stansted Airport.

To VIP-fly til rådighed
Det aldrende Boeing 737-fly er dog ikke alene i den luksuriøse Diamond Hangar i den britiske charter- og lavprislufthavn. Der står endnu en Boeing 737-300 (G-TGPG), der oprindeligt blev leveret til Philippine Airlines i juli 1989, og dette fly har også været på vingerne for Jet Time på en 10-årig leasingkontrakt fra 2007 til 2017 som OY-JTB.

Kabinen i de tidligere Jet Time-fly. (Foto: Broadswordaviation.com)

Begge fly er indrettet med 62 sæder, og begge har mulighed for hurtigt at kunne tilpasses i en særlig 56-sæders konfiguration, således at der forrest i kabinen kan laves en såkaldt club four seating, hvor fire personer kan sidde overfor hinanden.

Flyene fik eftermonteret winglets i den periode, hvor Jet Time havde dem i drift. Rækkevidden på Boeing 737 Classic-flyene er dog begrænset i forhold til de nyere Next Generation. Således er destinationer indenfor 4.600 kilometer tilgængelige på non-stop flyvninger, hvilket er noget mindre end NG-flyene.

Til gengæld er det store lastrum en fordel, således at det er muligt at transportere sportsudstyr og udstyr til scene- og filmproduktion sammen med passagererne.

De to tidligere Jet Time-fly ejes i fællesskab af det britiske selskab 21T, som ejes ligeligt af TAG Aviation UK, 2Excel Aviation UK samt danske Garrett Holding.

 

Relaterede artikler:

Jet Time udfaser fly på stribe

Maersk Air-fly blev til eksklusive VIP-fly

Italiensk flyselskab overtager Jet Time-fly

Jet Time renser ud i flyflåde