- CHECK-IN.DK - https://check-in.dk -

Til London med forsinkelse og på bageste række

ANMELDELSE: En 45 minutters forsinkelse på en to timers flyvning, sen betjening, udsolgt catering og et sæde på bageste række i British Airways A320-flyet, giver ikke topkarakter.

Baggrund
Anmeldelsen dækker over en flyvning med British Airways rutenummer BA813 den 9. februar 2017 mellem København (CPH) og London (LHR) med Airbus A320-200 på Economy Class (Euro Traveller). Rejsen er en connecting flight i forbindelse med en flyvning videre til Hong Kong.

Før rejsen
Online check-in åbnede 24 timer før afgang. Da jeg checkede in omkring 18 timer før afgang, var det ikke muligt at finde andre ledige pladser i flyet, og jeg var blevet placeret på den bagerste række i flyet – række 28 – hvor der viste sig under flyvningen at være en del trafik ved mit sæde på grund af nærheden ved toilettet.

I lufthavnen
Flyet skulle afgå fra Terminal 2, gate C27 i Københavns Lufthavn. I terminalen er der mange gode shoppingmuligheder, og spisesteder. Mens jeg ventede nød jeg en kop kaffe i Lagkagehuset med udsigt til flyene der holdt i gaten. Fra terminalen var der cirka fem til syv minutters gå-afstand ned til gaten inklusive adgangen gennem Schengen-paskontrollen, hvor der dog ingen kø var. Der var ingen gate-lounge ved C27, så der var en lang kø hen ad gangen for at boarde. Boardingen var ikke zoneopdelt.

Boarding
Da vi gik ind i flyet blev jeg modtaget af det venlige og smilende kabinepersonale. Nede på den bagerste række var der lige plads nok til min rygsæk i hattehylden over sædet, men der havde nok ikke været plads til en carry-on kuffert over mit eget sæde, da der var godt fyldt op i hattehylderne.

Sædet og underholdningssystemet
Flyet var udstyret med nogle rigtig fine og behagelige lædersæder med god benplads (pitch 30 tommer, red.). Der var ingen underholdningstilbud eller strømstik ved sædet, hvilket også var acceptabelt, den korte flyvetur taget i betragtning.

En kop kakao, der smagte mere som varmt vand med chokoladesmag end som varm kakao. (Foto: Casper Christensen)

Måltider og service
Hastigheden på levering af mad og drikke var desværre ikke helt optimal. Vognen med mad og drikke ankom først til mit sæde mere end en time efter flyet var lettet, og da flyet først kom i luften 45 minutter efter tidtabellen, havde jeg på det tidspunkt siddet i kabinen i næsten to timer, før jeg fik mulighed for at købe noget. På menukortet var der en klassisk britisk bacon-roll samt nogle sandwiches og salater. Passageren i  sædet foran mig ville købe en sandwich, men fik at vide, at der var udsolgt, hvilket må være noget utilfredsstillende at konstatere efter så lang ventetid. Kabinepersonalet var dog meget beklagende, og generelt meget servicemindede. Jeg bestilte selv en kop varm kakao, der dog smagte mere som varmt vand med chokoladesmag end varm kakao.

Ankomst
A320-flyet ankom til London Heathrow Airport med en forsinkelse på 21 minutter. Forsinkelsen var affødt af, at en passager, der havde checket sin bagage ind i Københavns Lufthavn, ikke dukkede op. Der var meget kort kø, da jeg ankom ved immigrationskontrollen godt hjulpet på vej af de mange elektroniske paskontroller.

Samlet bedømmelse
Det var en knap så god flyvning. Forsinkelse på så kort en flyrejse er irriterende, selvom det dog ikke var flyselskabet skyld. Det var meget utilfredsstillende at skulle vente over en time fra afgang med at få betjening, og så var kvaliteten af det leverede ikke særlig god, og sandwich var udsolgt. Det positive var, at der var komfortable sæder med god benplads. Samlet vurdering er 2,5 stjerner ud af seks mulige.