Bombardier CRJ900-fly fra CityJet (EI-FPG) i SAS-farver i Stockholm-Arlanda. (Foto: Bene Riobó)

To SAS-leverandører fusionerer

CityJet og Air Nostrum går sammen om at skabe det største regionale flyselskab på tværs af Europa. Begge selskaber flyver for SAS.

De to SAS-leverandører Air Nostrum og CityJet går sammen om at skabe det største paneuropæiske regionale flyselskab.

Tirsdag meddelte de to selskaber, at de har underskrevet en aftale, der har til formål at skabe et tættere samarbejde mellem de to flyselskaber under et fælles holdingselskab.

CityJet har over 150 daglige flyvninger for SAS
CityJet beskæftiger 1.250 personer i ni europæiske lande og driver et omfattende regionalt netværk af ruter på wetlease-kontrakter for SAS, Air France og Brussels Airlines.

CityJet udfører dagligt flere end 150 flyvninger for SAS med Bombardier CRJ900-fly. Selskabet har siden midten af maj haft store regularitetsproblemer, da det angiveligt ikke har nok piloter til at bemande de CRJ900-flyene for SAS. Det har ført til en række aflysninger, som indtil videre vil vare frem til den 31. august.

CityJet har en flåde på over 40 fly, som omfatter 22 nye Bombardier CRJ900 regionale jetfly, der er erhvervet specifikt til wetleasing. CityJet har ni baser rundt om i Europa, heriblandt i København, Stockholm og Helsinki.

Air Nostrum flyver 27 ruter for SAS
Air Nostrum, der beskæftiger 1.450 personer, er især kendt som regional operatør for Iberia under en langvarig franchiseaftale.

Selskabet flyver til flere end 60 destinationer i Europa og Afrika med en flåde på 50 fly, herunder 30 Bombardier CRJ1000 regionale jetfly. Air Nostrum arbejder også wetlease-kontrakter for en række kunder i Europa, heriblandt SAS, Lufthansa, Binter og Croatian Airlines.

Air Nostrum har denne sommer to nye CRJ1000-fly beskæftiget hos SAS, hvor betjener ikke mindre end 27 SAS-ruter til og fra Københavns Lufthavn frem til sommerfartplanens udløb den 27. oktober.

Mange ting til fælles
“Der er så mange ting, vi har til fælles med Air Nostrum, især det faktum, at vi begge opererer store flåder af Bombardier CRJ 900 og CRJ 1000 fly, som vi mener er en robust og økonomisk platform og ideel for wetlease-kontrakter,” siger CityJets koncernchef Pat Byrne.

”Tilsammen vil vores flåder repræsentere en samlet flådestyrke tæt på 100 fly. Ved at gå sammen tror vi, at vi vil være i stand til at reagere på kundernes specifikke behov gennem vores fleksibilitet i tilvejebringelsen af ​​sikre, pålidelige og kvalitetssikrede operationer,” siger han.

”Europa oplever en betydelig udvidelse af wetlease-kontrakter, da etablerede flyselskaber forfølger en strategi om at outsource deres regionale flyvninger,” siger Air Nostrums direktør Carlos Bertomeu.

Han forudser, at fusionen vil resultere i ”en langt mere omfattende og omkostningseffektiv løsning for førende flyselskaber i Europa til at outsource deres regionale netværk”.

Ingen kommentarer fra SAS
De to selskaber vil under det nye holdingselskab tilsammen have en årlig bruttoomsætning på cirka 700 millioner euro (5,2 milliarder kroner).

Fusionen mellem de to selskaber kræver myndighedernes godkendelse, og forberedelsen af ​​de relevante ansøgninger er påbegyndt.

CHECK-IN.dk har forsøgt at få en kommentar fra SAS til de to underleverandørers fusion, men SAS har på nuværende tidspunkt ikke nogen kommentarer.

 

Relaterede artikler:

CityJet-aflysninger på SAS-ruter fortsætter

SAS: Vi skal have mere stabil kvalitet fra CityJet

Spansk selskab skal flyve nye SAS-ruter