Passagerer evakueres fra Boeing 737-flyet, efter den mislykkede landing i Pristina.

To Turkish Airlines-fly beskadigede ved landinger

To fly fra Turkish Airlines har med få dages mellemrum været impliceret i hændelser, hvor landingen har beskadiget flyene.

Turkish Airlines har i øjeblikket to mellemdistancefly ude af drift efter nylige hændelser, hvor flyene blev beskadiget under landingsafløb, der ikke gik som forventet. Der er tale om et Airbus A321-fly samt et fly af typen Boeing 737-800.

Første hændelse fandt sted den 2. maj, hvor Boeing 737-flyet med registreringen TC-JFY havde gennemført en flyvning fra Istanbul til Pristina i Kosovo, da flyet skred ud på den sidste del af landingsbanen. Flyet havnede i et græsområde omkring 40 meter efter banens afslutning og 20 meter til venstre for bane 35.

Om bord på flyet var 143 passagerer og otte besætningsmedlemmer, men der blev ikke rapporteret om personskader. Efter det mislykkede landingsafløb blev lufthavnen lukket i de følgende 17 timer, indtil flyet var blevet fjernet og den lokale havarikommission havde haft inspektører på stedet. Ifølge Aviation Herald er der indikationer af, at flyet blev sat ned omkring 1.500 meter inde på den 2.500 meter lange bane.

Returflyvningen fra Pristina til Istanbul blev aflyst, og det uheldsramte fly stod stadig på landjorden i Pristina International Airport ved redaktionens slutning.

Hård landing i Tbilisi
En anden hændelse ramte Turkish Airlines blot få dage senere. Den 5. maj blev et Airbus A321-200 fly lettere beskadiget under landingen i Tbilisi Airport i Georgien. Flyet havde været undervejs fra Istanbul med 156 passagerer og foretog en hård landing på bane 31L, hvilket betød, at der var nødvendigt at aflyse returflyvningen, da flyet skulle undersøges.

Den 8. maj kunne flyet med registreringen TC-JRG returnere til Istanbul på en færgeflyvning, og flyet har ved redaktionens slutning ikke været i kommerciel drift siden.

Historik med besværlige landinger
Problemer med landinger er flere gange rapporteret hos Turkish Airlines i løbet af det seneste års tid. Den 9. januar blev et Airbus A340-300 langdistancefly beskadiget i Antananarivo-lufthavnen på Madagascar, da flyet blev sat ned 50 meter før banens startmarkering. Den lokale havarikommissionen vurderede sidenhen, at der var tale om en alvorlig hændelse, der også beskadigede antennesystemet på banens ILS-landingsystem samtidig med, at banelys blev ødelagt. Herudover punkterede et af flyets dæk ved mødet med ILS-antennen.

Værre så det ud den 25. april sidste år, da et fly af typen Airbus A320-200 med 97 passagerer måtte nødlande i Istanbuls Ataturk-lufthavn efter at have forsøgt at foretage en landing, hvor flyets højre vinge og motor fik kontakt med landingsbanen. Piloterne nåede at få flyet i luften igen, hvorefter motoren brød  brand samtidig med, at der var problemer med landingsstellet. Ved den efterfølgende nødlanding kollapsede landingsstellet i højre side, mens motoren kom i direkte kontakt med banen, således at røg og gnister stod efter flyet, der kom til standsning efter at være drejet 180 grader rundt.

Også den 4. marts sidste år blev et af det tyrkiske flyselskabs fly impliceret i en alvorlig hændelse, da et fly af typen Airbus A330-300 skred ud under anden forsøg på landing i tæt tåge i Kathmandu Tribhuavn International Airport i Nepal. Her brød næsehjulet sammen, mens flyet kom til standsning i et græsområde ved siden af banen. Om bord på flyet var 227 passagerer og 11 besætningsmedlemmer, der måtte evakueres via flyets redningsslisker. I alt fire personer måtte efterfølgende hospitalsbehandles med mindre kvæstelser.

De nævnte hændelser og hyppigheden heraf skal dog ses i lyset af, at Turkish Airlines opererer i underkanten af 300 passagerfly og flyver til omkring 50 destinationer i Tyrkiet samt 230 internationale destinationer i flere end 110 lande.

Relaterede artikler:

Dramatisk nødlanding i Istanbul

Langdistance-fly skred af banen

Enhedslisten stiller spørgsmål om Turkish Airlines

Minister frikender Turkish Airlines