- CHECK-IN.DK - https://check-in.dk -

To uheld hos Etihad Regional i år

Etihad Airways etablerede i begyndelsen af 2014 Etihad Regional i samarbejde med et schweizisk flyselskab. Selskabet har nu haft sit andet uheld på blot 11 måneder, hvor begge næsehjul er faldet af ved landingen.

Den 17. januar i år gik Etihad Regional i luften for første gang på ruten mellem Lugano og Geneve. Selskabet er et markedsføringssamarbejde mellem Abu Dhabi-baserede Etihad Airways og schweiziske Darwin Airline. Etihad ejer 33 procent af aktierne i det schweiziske flyselskab.

Det nye samarbejde er ikke kommet så godt fra start, som man kunne ønske sig. Mange planlagte ruter er blevet annulleret, og værst af alt har Etihad Regional haft to uheld i år, som af de respektive landes havarikommissioner er havnet i kategorien “ulykker“.

Det seneste tilfælde foregik torsdag den 4. december, da et ATR72-200 fly fra tyske Avanti Air på vegne af Etihad Regional skulle foretage en landing i Zürich Lufthavn efter at have gennemført en flyvning fra Dresden.

ATR-flyet med 26 passagerer og fire besætningsmedlemmer ombord var netop landet på lufthavnens bane 14, da der opstod problemer under landingsafløbet. Piloterne rapporterede, at de havde problemer med næsehjulet og forklarede flyvelederne, at de ville forsøge at køre væk fra landingsbanen, da der var ankommende flytrafik tæt bagved. Flyvelederne valgte at bede de næste ankommende fly om at afbryde landingen.

Det lykkedes piloterne at få flyet kørt ind på en taxivej, hvorefter brand- og redningskøretøjer inspicerede flyet, der herefter blev trukket væk fra baneområdet. Det viste sig senere, at begge næsehjul var punkteret og brækket af ved landingen, hvorfor piloterne havde svært ved at bevare kontrollen over flyet.

Hjulakslen brækkede
Problemer med næsehjulet var også årsagen til et uheld den 28. januar i år. Her landede et SAAB 2000 fly fra Etihad Regional i Paris-Charles de Gaulle lufthavnen, hvorefter begge næsehjul brød sammen. Flyet kurede efterfølgende hen ad landingsbanen, inden det stoppede.

Ombord på SAAB-flyet, der kom fra Leipzig, var 16 passagerer og tre besætningsmedlemmer.

Den franske havarikommission konkluderede efterfølgende, at årsagen til uheldet var, at flyet ramte banen meget hårdt første gang, hvorefter det løftede sig og atter ramte banen, hvorved der opstod et brud på hjulakslen.

I begge situationer slap passagererne fra uheldet uden skrammer, mens flyene fik betydelige skader.

Etihad Regional beskæftiger under Darwin Airline i alt 11 fly. Der er tale om syv SAAB 2000 og fire ATR72-500 fly, som selskabet har lejet fra danske Nordic Aviation Capital i Billund.

Mandag den 30. marts 2015 åbner Etihad Regional en rute fra Dresden til København. Her vil selskabet flyve fire gange om ugen med ATR72-500 fly.