Bombardier Q400-flyet, der havarerede i Aalborg Lufthavn. (Foto: Havarikommissionen)

Tog fem år at slippe af med ulykkesfly

Efter tre ulykker besluttede SAS i 2007 at skille sig af med sine 27 Q400-fly. Først knap fem år senere er SAS sluppet af med de sidste fly.

Efter tre nødlandinger inden for ganske få uger, besluttede SAS i efteråret 2007 at ”grounde” hele sin flyflåde af 27 Q400-turboprop-fly. Man havde ganske enkelt ikke tillid til flyet længere.

En stor del af flyene fik nye ejere eller blev leaset ud til andre luftfartsselskaber i så forskellige lande som Mocambique, Kenya, Philippinerne og Storbritannien. Men det har været en træg proces, hvor mange af flyene har stået parkeret i adskillige år inden de fik luft under vingerne igen. Senest har kenyanske 748 Air Services netop i disse uger overtaget et fly. Og i sidste uge købte SAS’ norske datterselskab, Widerøe, tre af SAS’ Q400-fly, som sammen med et fjerde fly har været leaset ud til ungarske Malev. Men da det selskab gik konkurs i februar blev flyene igen arbejdsløse.

De fire fly, som er blevet solgt til Kenya og Norge, er ifølge SAS de sidste fire Q400-fly, som SAS selv havde opmagasineret. Knap fem år tog det altså at slippe af med flyene.

Kurede hen ad banen
SAS’ Q400-mareridt i efteråret 2007 startede søndag den 9. september, da et fly nødlandede i Aalborg Lufthavn og landingsstellet kollapsede. Kun tre dage efter gentog situationen sig en sen aften i Vilnius i Litauen. Efter en grundig inspektion af flyene satte SAS dem på vingerne igen den 4. oktober. Men den 27. oktober 2007 var den gal igen, da SK2867 fra Bergen kl. 16.55 landede i Københavns Lufthavn. Understellet kollapsede og flyet kurede hen ad banen med gnister efter sig. Dagen efter meddelte SAS, at flyene aldrig kom i luften igen i SAS’ farver.

I årene efter ”groundingen” af Q400-flyene købte Widerøe otte nye eksemplarer af flytypen. Her spillede det tilsyneladende ikke nogen rolle, at flytypen var blevet lyst i band hos moderselskabet. Flytypen kan derfor stadig ses i blandt andet Københavns Lufthavn. Nu ikke i SAS’ hvide, røde og blå bemaling, men i Widerøes hvide og grønne.

Listeprisen for en ny Bombardier Q400 er omkring 180 mio. kroner.