Tom ordrebog gør SAS attraktiv for flyproducenter

Midt i den værste krise for SAS nogensinde håber selskabet nu at gøre sig lækker over for flyproducenterne. Ordrebogen hos SAS er nemlig tom. Selskabet overvejer Boeing 787 og Airbus A350.

I sidste uge fik SAS leveret den sidste af i alt 69Boeing737NG og ifølge CCO hos SAS, Robin Kamark, er selskabet nu “meget attraktiv“ for flyproducenter“fordi vi har en tom ordrebog.“ Det skriverATWOnline.

Udtalelsen faldt undervejs på flyets 9½ time lange jomfrurejse fraSeattle til Arlanda lufthavnen ved Stockholm, hvor en række pressefolk var inviteret med ombord. Ifølge Robin Kamark vil SAS inden udgangen af 2011 træffe beslutning om heleden fremtidige flyflådes sammensætning.

Overvejelserne kommer til trods for, at selskabets flåde afA330 and A340 er relativt nye med de første leveret i 2001. SAS vurderer både den nye Boeing787 “Dreamliner“og ArbusA350.

Ifølge Robin Kamark kiggerSAS påC-serien forudenA320 og 737-fly til udskiftninger på kortdistance-ruterne. Levering forventes tidligst i 2014 eller 2015.

Miljødirektør i SAS,Lars Andersen, understregede over for ATWOnline, atden kommende flådefornyelse vil være afgørende for selskabets bundlinie. “Hvis vi kunne udfasevore eksisterende26 MD-80-fly alleredei morgen kunne vi øjeblikkeligt reducere brændstofforbruget med3,5%,“ siger Lars Andersen.

Overvejelserne om flådefornyelse kommer midt i en historisk krise for SAS, men Robin Kamark håber, at det værste nu er overstået og tillader sig at se frem. “SAS skal nok overleve på den ene aller anden måde. Det betyder ikke noget omLufthansa, British Airways ellerAir France køber os en dag. Vi er nødt til selv at restrukturere,“ siger Robin Kamark.

Fototekst: Boeing 787 “Dreamliner“ kan muligvis blive et af de nye fly i flåden hos SAS.