Bernard Gustin, koncernchef hos Brussels Airlines (Foto: Star Alliance)

Topchef i Brussels Airlines kan blive fyret i dag

Ansatte i Brussels Airlines samt belgisk erhvervsliv kæmper for at redde topchefen Bernand Gustin, der mandag ventes at blive fyret på et bestyrelsesmøde i SN Airholding.

Der er lagt op til det helt store drama, når der mandag kl. 13.00 afholdes bestyrelsesmøde i SN Airholding, der er moderselskab for Brussels Airlines og 100 procent ejet af Deutsche Lufthansa.

I bestyrelsen sidder fem repræsentanter for den tyske luftfartskoncern samt fire belgiere med greve Étienne Davignon – og tidligere EU-kommissær – som sideordnet bestyrelsesformand sammen med Lufthansas koncernchef Carsten Spohr, der blev indvalgt i bestyrelsen, da Lufthansa i december 2016 overtog de resterende 55 procent af aktierne i SN Airholding.

Da Lufthansa overtog SN Airholding i slutningen af 2016 hed det sig, at beslutninger i hele 2017 ville blive truffet i “konsensus”, selvom Lufthansa havde fået flertallet i bestyrelsen. Men der har tilsyneladende bag linjerne været uenighed om strategien, samt hvorvidt Brussels Airlines skulle fortsætte som selvstændigt flyselskab. Belgierne ønsker at bevare flyselskabets navn og den forretningsmodel, der sikrer et stort europæisk rutenetværk og langdistanceruter fra Bruxelles til Nordamerika, Afrika og Indien.

På de europæiske flyvninger tilbyder Brussels Airlines Bizz&Class, Flex&Fast, Light&Relax og Check&Go, og disse produkter ser ikke ud til at have en fremtid. For tyskerne ønsker, at Brussels Airlines fremover kun skal operere flyvningerne til Afrika, mens de europæiske ruter skal overgå til Eurowings og dermed adoptere dette selskabs produktportefølje, skriver Aviaton24.be med henvisning til flere kilder.

Det har selskabets topchef Bernard Gustin sat sig imod, og i dag ventes han at blive præsenteret for en formel fyring i forbindelse med bestyrelsesmødet.

Ville ikke anerkende fyring
Forud er gået nogle dramatiske måneder siden det seneste bestyrelsesmøde i Brussels Airlines i november måned, hvor Bernard Gustin ifølge det belgiske finansmedie De Tijd modsatte sig planerne om den fulde Eurowings-integration. Men den belgiske topchef skulle angiveligt ganske brutalt have være blevet banket på plads af koncernchef Carsten Spohr fra Lufthansa.

Efter bestyrelsesmødet skulle Bernard Gustin og hans finansdirektør Jan De Raeymaeker endvidere have fået en skriftlig opsigelse fra Thorsten Dirks, der er øverste chef for Eurowings, som er den forretningsenhed i Lufthansa-koncernen, som Brussels Airlines sorterer under. Men de to belgiere nægtede tilsyneladende at acceptere opsigelsen og henviste til, at dette udelukkende var en sag, der kunne afgøres efter et formelt bestyrelsesmøde i SN Holding.

Her er belgierne i dag i mindretal med fire ud af ni bestyrelsesposter, og den særlige vetoret i aktionæroverenskomsten er forsvundet med virkning fra den 1. januar 2018.

Dermed er alt lagt til rette til en fyring af Bernard Gustin på dagens bestyrelsesmøde i SN Airholding. Der er angiveligt kun ét punkt på dagsorden, og det handler kort og godt om den fremtidige ledelse af Brussels Airlines.

Ansatte samler underskrifter
Men de ansatte i Brussels Airlines er på ingen måder tilfredse med, at deres øverste chef står foran en fyring. I sidste uge er der blevet igangsat en underskriftsindsamling, hvor omkring 1.700 belgiere indtil videre har skrevet under i protest mod den forventede fyring af Bernard Gustin.

Senest har 50 administrerende direktører fra store belgiske virksomheder skrevet et åbent brev til Lufthansa-ledelsen, hvori der appelleres til at man bevarer Brussels Airlines som et stærkt flyselskab med gode forbindelser til resten af Europa og hele verden.

Etablerede partnerskabet med Lufthansa
Gustin fik oprindeligt kontakt til Brussels Airlines gennem sit tidligere virke som konsulent fra 1999 i Arthur D. Little, der er en international managementvirksomhed med hovedsæde i Boston. Bernard Gustin var medlem af den belgiske ledelsesgruppe og chef for enheden med opgaver inden for rejser og transport.

I den rolle udarbejdede han forretningsplanen for SN Brussels Airlines efter konkursen i SABENA i 2001, og han spillede også en ledende rolle i fusionen mellem SN Brussels Airlines og Virgin Express.

I 2008 blev Bernard Gustin ansat som assisterende administrerende direktør i  Brussels Airlines, og gennem sit første år i virksomheden formåede han at etablere partnerskabet mellem Brussels Airlines og Lufthansa samt sikre optagelsen i Star Alliance.

Siden 1. juni 2012 har Bernard Gustin alene stået i spidsen for Brussels Airlines, og nu tyder alt på, at karrieren hos det belgiske flyselskab endegyldigt er slut.

Lufthansa blev hans skæbne.

 

Relaterede artikler:

Lufthansa overtager resten af Brussels Airlines

Lufthansa opsluger Brussels Airlines

Lufthansa udskyder beslutning om køb af Brussels Airlines

x

Læs Også

CRJ1000 flyver nu i SAS-farver

SAS har for få dage siden indsat en 100-sæders Bombardier CRJ1000 på selskabets europæiske rutenet. Flyet opereres af et spansk flyselskab.

Forsinkede A320neo-fly fra Norwegian-selskab

Problemer med flymotorer betyder, at de nye fly, som HK Express har leaset fra Norwegian-selskabet Arctic Aviation, bliver yderligere seks måneder forsinket.

Effektiv service fra hittegodskontoret i CPH

ANMELDELSE: Kundeservice-afdelingen i Københavns Lufthavn leverer en rigtig god service, viser redaktørens ufrivillige test af afdelingen for glemte sager.

Atlantic-direktør: Vi lever og dør for Færøerne

Administrerende direktør Jóhanna á Bergi fra Atlantic Airways er klar til at imødegå konkurrencen fra SAS, som har ramt selskabets bundlinje hårdt.

Næsten 100 vil være chef i Esbjerg Lufthavn

Interessen for at blive chef for Danmarks syvende største lufthavn er enorm.

Mange vil være færøsk lufthavnschef

68 personer fra ind- og udland har lagt billet ind på jobbet som chef for Færøernes eneste lufthavn.