Træt pilot var tæt på katastrofe i Billund

En træt pilot var direkte årsag til, at et fly fra schweiziske Darwin Airline i december 2015 måtte afbryde en landing i Billund på grund af for lav indflyvning.

Det kunne være endt i en katastrofe, da et fly af typen SAAB 2000 den 10. december 2015 lå på indflyvning til Billund Lufthavn på en flyvning fra Berlin. Flyet var fra det nu konkursramte Darwin Airline – også kendt som Etihad Regional – og det fløj på vegne af airberlin, der sidenhen også er gået konkurs.

SAAB-flyet lå på finale i Billund Lufthavn, men indflyvningshøjden var alt for lav. Piloterne lavede en go-around, hvorefter de forsøgte på ny. Også denne gang mislykkedes landingen, og flyet returnerede til Berlin. Det skrev The Aviation Herald.

Landingen i Billund Lufthavn var planlagt til klokken 14.10, men flyet var en smule forsinket. Der var 26 passagerer og tre besætningsmedlemmer om bord. Efterfølgende blev hændelsen af den danske havarikommission rapporteret som en ”alvorlig hændelse”. Danskerne sendte sagen til den schweiziske havarikommission, STSB, da Darwin Airline var schweizisk.

Mangelfuld planlægning og træthed
Lidt over tre år efter hændelsen – den 3. januar i år – udsendte den schweiziske havarikommission så den endelige rapport, hvori der angives de sandsynlige årsager til den alvorlige hændelse, der opstod, da SAAB-flyet i løbet af indflyvningen kom under den fastsætte minimumshøjde for en såkaldt ”ikke-præcisions-indflyvning”. Der var således ikke længere garanti for, at flyet befandt sig i sikker højde over forhindringer på landjorden.

Piloternes manglende bedømmelse af den vertikale flyvebane er blevet fundet som den direkte årsag til hændelsen. Havarikommissionen angiver, at to faktorer er direkte grund til, at piloterne ikke holdt minimumshøjden: Mangelfuld planlægning af indflyvning, hvad angår den vertikale flyvebane og reduceret præstation af kaptajnen, der sandsynligvis skyldtes træthed.

Kommentaren omkring træthed hos kaptajnen hænger blandt andet sammen med, at han tilsyneladende ikke fik sovet meget natten forud for flyvningen. Efter at have fået ændret sin vagtplan ankom piloten aftenen forinden kl. 22.32 til Prag Lufthavn som passagerer i et fly fra Berlin. Næste dags morgen blev han afhentet kl. 05.20 fra sit hotel, og der var således kun seks timer og 48 minutter fra flyet ankomst til afhentning næste morgen på hotellet. I denne periode skulle piloten transporteres fra lufthavnen til hotellet, checke ind, sove samt gøre sig klar til afhentning.

Dagen startede med en flyvning fra Prag til Berlin og retur igen. Derefter endnu en flyvning fra Prag til Berlin, inden hændelsesflyvningen fra Berlin til Billund. Samlet var der planlagt fem flyvninger med afslutning i Berlin.

To lave indflyvninger
Ved første landingsforsøg udførte SAAB-flyet en ILS-anflyvning af bane 27 i Billund Lufthavn, men piloterne opdagede problemer med glidebane-indikatorerne, da flyet lå i 800 fods højde (244 meter, red.). Glidebane-indikatorerne svingede mellem to røde prikker “flyv op” og én hvid prik ”flyv ned”. To hvide og to røde prikker indikerer, at flyet ligger på perfekt indflyvning. Flyet befandt sig pludselig 250 fod (76 meter, red.) for langt nede i den position, og piloterne lavede en go-around.

I næste landingsforsøg forsøgtes med en LOC-anflyvning (Localizer red.), men flyet kom for lavt ind og fortsatte med at gå under MDA (Minimum Descent Altitude, red.). Den alt for lave indflyvning udløste et GPWS-varsel (Ground Proximity Warning System, red.), og piloterne afbrød også denne landing og returnerede til Berlin.

Den schweiziske havarikommissionen har fundet, at der ved landingen ikke var problemer med instrumentlandingssystemet ved indflyvningen til Billund.

På det tidspunkt, hvor SAAB 2000-flyet forsøgte at lande i Billund Lufthavn, var der en vindhastighed på 10 sekundmeter på tværs af banen, mens vindstødene var op til 15 sekundmeter. Sigtbarheden var på under 2.000 meter. De vejrmæssige forhold er imidlertid ikke fundet som årsag til, at flyet i to omgange måtte afbryde landingen.

 

Relaterede artikler:

Airberlin-fly til Billund måtte vende om

To uheld hos Etihad Regional i år

Etihad Regional forulykkede på en af de første flyvninger