Københavns Lufthavn - finger C. (Arkivfoto: Morten Lund Tiirikainen)

Trafikstyrelsen begrænser konkurrent-spionage

Det er blevet sværere for flyselskaber at se i Trafikstyrelsens statistikker hvordan konkurrenternes ruter klarer sig. Der er dog stadig store åbne huller, hvor det fortsat er muligt at spionere på konkurrenterne.

Trafikstyrelsen har fornylig valgt at ændre søgekriterierne i den offentligt tilgængelige luftfartstatistik på selskabets hjemmeside, så det fremover ikke længere er muligt at identificere trafikken på ruter mellem to lufthavne, men alene mellem en dansk lufthavne og alle lufthavne i et land.

Indtil for få uger siden var det eksempelvis muligt at se hvor mange passagerer, der havde været på ruten fra København til Warszwa Modlin – en rute som kun beflyves af Ryanair. Hvor mange der havde været per år, per måned og helt ned på specifikke datoer. Derfor var det ingen sag for konkurrenter at regne ud hvor stor belægning Ryanair havde på sin nye rute, der åbnede 26. marts i år.

For andre ruter, som for eksempel København til Warszawa Chopin-lufthavnen, var det mindre synligt, da der her er to operatører. Og der blev kun oplyst det samlede passagertal mellem de to lufthavne – ikke hvor mange, der fløj med SAS og hvor mange der fløj med polske LOT.

Nu kan man kun få at vide hvor mange, der har fløjet mellem Københavns lufthavn og alle lufthavne i Polen.

På eget initiativ
Dermed er det eksempelvis ikke længere muligt for konkurrenterne at se hvordan Ryanairs to nye CPH-ruter til Warszawa Modlin og Milano Bergamo klarer sig. Og det er Ryanair nok glade for.

Men ifølge Trafikstyrelsen, så er det faktisk på styrelsens eget initiativ, at de offentligt tilgængelige oplysninger fra statistikken er blevet mindre detaljeret.

”Det er på eget initiativ, blandt andet for at synkronisere statistikken med andre landes luftfartsstatistik og samtidig følge retningslinjerne i Danmarks Statistik, hvor man så vidt mulig forsøger at undgå, at enkeltvirksomheders kommercielle aktiviteter kan identificeres i statistikken,” skriver kommunikationsmedarbejder Marie-Louise Svanberg fra Trafikstyrelsen i en email til CHECK-IN.dk.

En rute til én lufthavn
Trafikstyrelsen oplyser, at det især er konkurrencemæssige hensyn på ruter, hvor der kun er ét luftfartsselskab, der begrunder styrelsens valg.

Men i rigtig mange tilfælde er det dog stadig muligt at få et ret godt billede af hvordan konkurrenternes ruter klarer sig. Tallene er nemlig fortsat opdelt i rutepassagerer og ikke-rutepassagerer. Og i mange tilfælde, så er der fra danske lufthavne kun en rute til én lufthavn i et land.

Det gælder blandt andet for Holland, hvor Amsterdam er eneste faste ruteflydestination fra Billund. Og på den rute er KLM eneste operatør. Så konkurrenterne kan stadig følge med i hvordan Jyllands største udenrigsrute klarer sig. Det samme gælder eksempelvis for Air Canadas rute fra København til Toronto i Canada. Den eneste faste ruteflyvning mellem Danmark og Canada.

Gode muligheder for spionage
Især fra provinslufthavnene og på de lange ruter til oversøiske destinationer er der stadig gode muligheder for spionage. Her er det nemlig ofte kun én rute til én lufthavn med én operatør. Det gælder blandt andet for Sun-Airs rute fra Aarhus Lufthavn til Stockholm Bromma – den eneste svenske ruteflydestination fra Aarhus. Dermed har SAS i Trafikstyrelsens statistikker kunne danne sig et godt overblik over Sun-Airs rute inden man annoncerede åbningen af sin egen nye rute fra Aarhus til Stockholm Arlanda.

Og på de lange distancer kan Emirates og Thai Airways fortsat se hvor mange der rejser med Singapore Airlines og Qatar Airways fra København til henholdsvis Singapore og Doha. Omvendt er det mere mudret på ruterne fra CPH til Dubai og Bangkok, som henholdsvis Emirates og Thai Airways flyver på. På de to ruter flyver Norwegian nemlig også.

På Bangkok-ruten dog kun to gange om ugen mod Thai Airways’ daglige forbindelse, og på Dubai-ruten kun i vintersæsonen. Så lige nu er det muligt at se hvor mange passagerer Emirates hver dag flyver til Dubai på deres store Boeing 777-300ER fly – også selvom Trafikstyrelsen har gjort oplysningerne mindre detaljeret.