Tre lufthavne på finansloven

Lufthavnene i Rønne, Odense og Sønderborg er alle på finansloven med en samlet årligt udgift på over 30 mio. kroner.

Siden 1947 har den danske stat været ansvarlig for driften af Bornholms Lufthavn i Rønne, hvilket samtidig er den eneste tilbageværende statslufthavn i Danmark.

I 2014 er der på finansloven en nettoudgiftsbevilling på 24,9 mio. kroner til den bornholmske lufthavn. Beløbet er fremkommet som forskellen på en samlet årligt indtægt på 11,5 mio. kroner mod en driftsudgift på 36,4 mio. kroner om året.

Indtægterne baserer sig på startafgifter og betaling for handling, idet der ikke opkræves passagerafgifter jvf. lov nr. 449 af 10. juni 1997.

Bornholms Lufthavn er dog ikke den eneste lufthavn, der er på finansloven. To kommunalt ejede lufthavne modtager nemlig et årligt statstilskud. Sønderborg Lufthavn, der er ejet af Sønderborg Kommune modtager i 2014 i alt 1,5 mio. kroner fra den danske stat, mens Odense Lufthavn kan suge 3,8 mio. kroner op af statskassen. Lufthavnen i Beldringe uden for Odense ejes af kommunerne i Odense og Nordfyn.

Statstilskuddet er et levn fra aftalen mellem den daværende regering (Venstre og Det Konservative Folkeparti – Anders Fogh Rasmussen I) og Danske Folkeparti om strukturreformen af juni 2004. Her blev det aftalt, at staten skulle overtage de amtslige tilskud til de to lufthavne. Et tilskud som amterne oprindeligt besluttede som kompensation for etableringen af de faste forbindelse over Storebælt.

Det årlige statstilskud på 1,5 mio. kroner til Sønderborg Lufthavn svarer ifølge lufthavnschef Anders Sørensen til omkring 10 procent af, hvad det koster at drive den alsiske lufthavn. Her opererer man årligt med et omkostningsbudget på mellem 15 og 17 mio. afhængig af trafikken, mens indtægterne beløber sig til 10-12 mio. kroner. Resten dækkes ind via statstilskuddet samt et driftstilskud fra Sønderborg Kommune.

“Jeg er overbevist om, at Sønderborg Kommune kan se fordelen ved den infrastruktur, som vi kan levere med lufthavnen. Der er samtidig 300 arbejdspladser i lufthavnen, og hovedparten af de ansatte betaler skat i Sønderborg Kommune, hvorfor der også går en del penge den anden vej,“ unerstreger lufthavnschef Anders Sørensen.

Fælles infrastruktur med Flyvevåben
Udover driften af Bornholms Lufthavn samt statsstøtten til lufthavnene i Odense og Sønderborg er den danske stat også direkte eller indirekte involveret i driften af andre lufthavne.

Således er staten via Finansministeriet medejer af Københavns Lufthavne A/S med en ejerpost på 39,2 procent.

Infrastrukturen i Aalborg Lufthavn ejes af Flyvevåbnet via Flyvestation Aalborg. Her samarbejder flyvestationen med Aalborg Lufthavn om flyveledelse, brand- og redning samt vedligeholdelse af de flyoperative installationer, således at man har aftalt en fordelingsnøgle omkring udgifterne.

Flyvestation Aalborg er hjemsted for transportfly af typerne C-130 Hercules og CL-604 og er hjemsted for Jægerkorpset.

I Karup Lufthavn deler den kommunale lufthavnsoperatør også infrastruktur med Flyvevåbnet under Flyvestation Karup. Helicopter Wing Karup er hjemsted for tre eskadriller af helikoptere til redning, troppetransport og observation samt for Flyverskolen.

Flyvestationen er alene ansvarlig for flyveledelse, bane og brand-og redning, således at samtlige startafgifter fra den civile flytrafik i Karup Lufthavn sendes videre til Flyvestationen. Til gengæld har det kommunale andelsselskab, der driver lufthavnen, ingen udgifter til drift af infrastrukturen.