Tre motorfejl på stribe hos Thomas Cook

Det selvsamme Airbus A330-fly fra britiske Thomas Cook Airlines måtte tre gange på en måned returnere efter motorfejl ved atlantflyvninger. Flyet har tidligere været beskæftiget i Danmark.

Skal man på rejse med et charterfly fra britiske Thomas Cook Airlines vil det være klogt at holde øje med et Airbus A330-200 fly med registreringen G-OMYT.

Det13 år gamle fly har indenfor den seneste måned været involveret i tre tilfælde, hvor flyet har måttet returnere på atlantflyvninger på grund af motorfejl.

London-Sanford
Første tilfælde var den 26. oktober, hvor flyet var undervejs fra London-Gatwick til Sanford-lufthavnen ved Orlando i Florida. Flyet var omkring to timers flyvning over Atlanterhavet, da piloterne måtte lukke højre motor ned på grund af en fejl. Flyet foretog et nødopkald ogblev omdirigeret til Keflavik-lufthavnen på Island, hvor det landede et par timer senere. Her blev flyets motor efterfølgende udskiftet.

Motorfejlen betød, at Thomas Cook måtte sende et Boeing 767-300 fly afsted til Island for at transportere de 338 passagerer til Florida, hvor de ankom med 32 timers forsinkelse.

Manchester-Cuba
Fredag den 9. november gik det så galt igen. Denne gang var flyet på vej fra Manchester til Cayo Coco på Cuba, da man på en position 250 kilometer sydvest for Shannon i Irland hørte et højt brag i kabinen. Flyets kaptajn meddelte, at højre motor havde fejlet, var blevet genstartet, men behøvede at blive undersøgt nærmere.

Flyet vendte om og satte kursen mod Manchester, hvor det landede to timer senere. Et erstatningsfly bragte passagererne til Cuba med 23 timers forsinkelse.

Manchester-Cancun
Seneste episode med G-OMYT opstod lørdag den 17. november. Her var flyet på vej fra Manchester til Cancun i Mexico, da piloterne besluttede at vende om på en position umiddelbart syd for Belfast. En fejl på flyets højre motor var atter årsag til, at flyvningen ikke kunne gennemføres.

Airbus A330-flyet returnerede til Manchester, hvor det landede omkring 75 minutter efter oprindeligt afgangstidspunkt.

Kendt af danske rejsende
Det uheldsramte britiske fly er ikke ukendt blandt danske rejsende. Flyet blev oprindeligt indregistreret som G-MOJO og fløj for daværende Premiair i tre vintersæsoner fra 1999 til 2001. I vintersæsonen 2009 var det atter på vingerne for danskbaserede Thomas Cook Airlines Scandinavia.

Søsterflyet er registreret i Danmark som OY-VKF og har ligesom det britiske fly to motorer af typen Rolls Royce Trent 772B-60.