LN-RKP, da flyet blev gjort klar til levering til SAS.

Tre New York-aflysninger på en uge

SAS har haft en tårnhøj regularitet på langdistanceflyningerne gennem hele sommeren. Men i løbet af de seneste otte dage har selskabet været nødt til at aflyse tre returflyvninger mellem Skandinavien og Newark.

Sommeren 2014 har været en af de bedste for SAS i mange år, hvad angår regulariteten på langdistanceruterne. Det skandinaviske flyselskab har været forskånet for aflysninger, mens konkurrenten Norwegian har haft det noget sværere med selskabets Dreamliner-fly.

Men nu er SAS også blevet ramt af aflysninger. Indenfor otte dage har SAS aflyste seks flyvninger til og fra New York som følge af tekniske problemer.

Det startede den 3. september, hvor SAS måtte annullere SK909 fra København til Newark og returflyvningen samme dag med SK904 til Stockholm. Dagen efter den 4. september måtte Stockholm-Newark-Stockholm rotationen aflyses, men SAS i går måtte annullere København-Newark-København den 11. september.

Ikke mindre reservekapacitet
Hos SAS forklarer man, at det er såvel planlagte som uplanlagte vedligehold, der har tvunget SAS-flyene på jorden.

SAS har i dag 12 langdistancefly i flåden, idet man i foråret indlejede et ekstra fly, som i perioder kunne fungere som reservefly, hvilket kunne give ekstra luft i fartplanen.

Men SAS afviser, at trafikprogrammet er blevet så stramt, at det 12. fly reelt ikke indgår som reservefly.

“Selvom vi har fået det ekstra fly, har trafikprogrammet ikke været mere tætpakket end tidligere. Der er ikke blevet mindre reservekapacitet, efter vi fik reserveflyet i fartplanen,“ siger pressechef Trine Kromann-Mikkelsen fra SAS i Danmark til CHECK-IN.dk.