Tre rejsesøgemaskiner i kikkerten

Forbrugerombudsmanden har henvendt sig til tre danske rejsesøgemaskiner, efter en EU-sweep afslørede vildledende informationer på to ud af tre europæiske rejsehjemmesider.

I oktober måned sidste år gennemførte EU-Kommissionen en undersøgelse af samlet 352 europæiske rejsesøgemaskiner og prissammenligningstjenester. Det skete med baggrund i det faktum, at hovedparten af de europæiske forbrugerklager handler om websites, der formidler rejser eller sammenstiller informationer om rejser.

EU-Kommissionen har netop offentliggjort resultatet af den såkaldte EU-sweep, og den viser, at to tredjedele af de undersøgte websites – svarende til i alt 235 – indeholdt vildledende prisinformationer, skriver kommissionen i en pressemeddelelse.

Der var fire hovedområder, hvor de undersøgte websites ikke levede op til de lovgivningsmæssige krav. Først og fremmest var der en række tilfælde,  hvor den først viste pris ikke svarede til den endelige pris. Herudover konstaterer EU-Kommissionen også, at i et ud af fem tilfælde var særligt fordelagtige tilbud ikke tilgængelige, og kommissionen vurderer at der kunne være tale om klik-madding. Herudover viste undersøgelsen også, at i et ud af tre tilfælde, fremgik det ikke, hvordan totalprisen var kalkuleret, mens undersøgelsen også stødte på en række tilfælde, hvor det ikke var tydeligt, at “kun 2 værelser tilbage” refererede til formidlerens side og ikke udbyderen.

“Internettet giver forbrugerne mange muligheder for at forberede, sammenligne og bestille deres rejser. Men hvis informationerne på prissammenlignings-tjenester ikke er neutrale og transparente, vildleder de forbrugerne. De virksomheder, det drejer sig om, bliver nødt til at respektere den europæiske forbrugerlovgivning, ligesom et rejsebureau må gøre. Forbrugermyndighederne i de respektive lande må nu anmode disse websites om at få rettet op på disse forhold. Forbrugere har krav på samme beskyttelse online som offline,” udtaler Vĕra Jourová, der er EU-Kommissær med ansvar for retslige anliggender, forbrugere og ligestilling.

Tre danske rejsesøgemaskiner
I Danmark er det Forbrugerombudsmanden, der har gennemført undersøgelsen af de danske websites. Her oplyser specialkonsulent Carsten Strøjer, at i alt 10 danske websites er blevet undersøgt, hvor der blev fundet “noget” på fem af dem. Hos Forbrugerombudsmanden ønsker man ikke at sætte navne på de websites, der er blevet undersøgt, men det understreges at der er tale om prissammenligningstjenester i stil med Momondo.

“Vi har fundet nogle ting i småtingsafdelingen blandt de undersøgte portaler, men det er tre portaler, som vi har taget op. Vi skriver til disse portaler og gør opmærksom på reglerne og beder dem bekræfte, at de vil rette ind,” bekræfter Forbrugerombudsmandens specialkonsulent, cand. jur. Carsten Strøjer til CHECK-IN.dk.

To af de virksomheder, der allerede har fået eller snart får en henvendelse fra Forbrugerombudsmanden, er blevet fanget i, at priserne ændrer sig undervejs, og her vil det være Markedsføringslovens straffebestemmelser, der træder i kraft ved eventuel overtrædelse.

“Der gælder forskellige regler for formidlere og andre regler for udbydere. De (formidlerne, red.) skal sørge for, at de oplysninger, som de kommer med, er rigtige og dermed validere informationerne,” lyder det fra specialkonsulenten.

Gode resultater
I Danmark er der ikke så mange sager i forhold til de øvrige 27 EU- og EØS-lande, der er blevet undersøgt. Det kan dog hænge sammen med, hvor nidkære de enkelte undersøgere er i de enkelte markeder. Mangler der eksempelvis CVR-nummer og mailadresse på websitet, er det nok til at komme på listen over tjenester, der ikke opfylder de lovgivningsmæssige formalitetskrav.

“Jeg ved ikke, hvordan vi ligger i forhold til de øvrige EU-lande. Min fornemmelse er, at vi ligger med klart gode resultater. Men det er svært at sige noget præcist om, da jeg ikke kender grundlaget for de andre lande,” understreger Carsten Strøjer.

Forbrugerombudsmanden oplyser, at formalitetskravet for et være et danske wesbite er, at der forefindens en adresse i Danmark samt et dansk CVR-nummer. Hvad URL´en ender på, er ifølge den danske tilsynsmyndighed ligegyldigt.

 

Relaterede artikler:

Ryanair slår hånden af Momondo

Tre ud af fire danskere køber rejsen på nettet

Dansk rejsesøgemaskine skaber unik service

Book ferien otte uger før afrejse

Rejsesøgemaskine med prisgaranti

x

Læs Også

Effektiv service fra hittegodskontoret i CPH

ANMELDELSE: Kundeservice-afdelingen i Københavns Lufthavn leverer en rigtig god service, viser redaktørens ufrivillige test af afdelingen for glemte sager.

Atlantic-direktør: Vi lever og dør for Færøerne

Administrerende direktør Jóhanna á Bergi fra Atlantic Airways er klar til at imødegå konkurrencen fra SAS, som har ramt selskabets bundlinje hårdt.

Næsten 100 vil være chef i Esbjerg Lufthavn

Interessen for at blive chef for Danmarks syvende største lufthavn er enorm.

Mange vil være færøsk lufthavnschef

68 personer fra ind- og udland har lagt billet ind på jobbet som chef for Færøernes eneste lufthavn.

Bremen-eventyr kostede Sun-Air syv millioner

For 40. år i træk er Sun-Air kommet ud med et overskud, der dog ikke er så prangende som tidligere. Det skyldes blandt et stort tab på satsningen i Bremen.

SAS vil have flere gebyrindtægter

SAS vil teste betalingsvilligheden for forhåndsreservering af flere sæder på interkontinentale flyvninger. To ruter er valgt ud til den særlige test.