Tre selskaber mellem København og Tel Aviv

Cimber Sterling bliver ikke alene på ruten mellem København og Tel Aviv i det kommende sommertrafikprogram. Det danske selskab får konkurrence fra henholdsvis Sund´or International og Arkia Israeli Airlines i trafikken mellem Israel og Danmark.

Mandag den 1. november 2010 var en særlig dag for Cimber Sterling. Selskabet sendte sit første rutefly afsted til en destination udenfor Europa. Målet var Tel Aviv, der er Israels næststørste by.

Cimber Sterling har i vinterhalvåret været eneste selskab på ruten, men det ændrer sig i den kommende sommer. To israelske luftfartsselskaber har også meldt sig på banen, henholdsvis Sund´or International og Arkia Israeli Airlines.

Sund´or International er et helejet datterselskab af El Al Israeli Airlines. Selskabet blev oprindeligt etableret i 1977 under navnet El Al Charter Services Ltd. og opererer i dag rute- og charterflyvning til 27 internationale destinationer.

Arkia Israeli Airlines blev oprindeligt etableret i 1949 som Israel Inland Airlines. Selskabet har base i Dov Airport ved Tel Aviv, men flyver også til og fra Tel Aviv´s international Ben Gurion Airport samt til lufthavnene i Eilat og Ovda. Arkia har tre indenrigsruter og 14 internationale ruter.

Sund´or International vil flyve mellem København og Tel Aviv hver lørdag i perioden 7. maj til 10. september. Selskabet vil benytte et Boeing 737-800 fly på ruten.

Lidt kortere bliver sæsonen for Arkia Israeli Airlines, der i perioden fra 4. juli til 15. august vil flyve hver mandag på ruten med et Boeing 757-300 fly, der kan tage op til279 passagerer.

Cimber Sterling har valgt at operere fire gange ugentligt i højsæsonen med selskabets Boeing 737-700 fly, der har plads til 148 passagerer. Cimber Sterling vil flyve på mandage, onsdage, torsdage og fredage. Det betyder, at selskabet i 7 uger i træk skal konkurrer med Arkia på mandags-afgangen.

Cimber Sterling har fået tilknyttet en General Sales Agent (GSA), der varetager salg og markedsføring af ruten på det israelske marked. Dette er ikke normal praksis på selskabets udestationer, men trafikpotentialet fra Israel til det skandinaviske marked er betydelig, hvilket har afstedkommet denne beslutning. Herudover har Cimber Sterling indgået en code-share aftale med SAS, således at ruten kan markedsføres i hele Skandinavien.

Men der er ingen tvivl om, at konkurrencen i sommersæsonen bliver hårdere på trafikken, der udgår fra Israel, idet mange israelere foretrækker at flyve med nationale selskaber.