Tre spaniere for én nordmand

Tre spanske Norwegian-stewardesser får tilsammen mindre i løn end én norsk Norwegian-stewardesse.

Når løn- og arbejdsvilkårene for Norwegians piloter og kabinepersonale diskuteres i medierne, så er der oftest fokus på forskellene i forholdene for de skandinaviske besætningsmedlemmer og de kolleger, der er ansat på selskabets base for langdistanceflyvninger i Bangkok i Thailand.

Men de Norwegian-ansatte, der får den laveste løn, er ikke piloterne og stewardesserne på den forholdsvis lille base i Bangkok, hvorfra man opererer selskabets fire Boeing 787 Dreamliner-fly. Det er derimod kollegerne på Norwegians foreløbigt fire og snart seks spanske baser. Baser, som tilsammen har op mod 1.000 besætningsmedlemmer tilknyttet. En seksmands Boeing 737-800 standardbesætning er således knap 40 procent billigere at have ansat på baserne i Spanien end i Skandinavien.

Tre for én
Ser man alene på juniorstewardesserne, så er forskellen endnu større. Således får tre spanske juniorstewardesser tilsammen mindre i løn end én skandinavisk kollega. Det fremgår af Norwegians egen lønstatistik, som selskabet har offentliggjort sammen med et modsvar til kritik fra den danske luftfartsfagforening Flyvebranchens Personale Union på nyhedssitet piopio.dk.

Statistikken viser, at en norsk juniorstewardesse i gennemsnit tjener 469.788 norske kroner om året. En kollega stationeret på en af selskabets spanske baser har en gennemsnitlig årsløn på 152.138 norske kroner. Det betyder at tre spanske stewardesser tilsammen tjener 456.414 norske kroner – over 13.000 kroner mindre end én norsk kollega. Kollegerne i Thailand og på Norwegians nye amerikanske baser i Fort Lauderdale og New York tjener henholdsvis 196.613 og 212.092 norske kroner.

Bedre betalt i Thailand og USA
Blandt seniorkabinepersonalet er gennemsnitslønnen for de skandinaviske og de spanske ansatte henholdsvis 510.126 og 180.997 norske kroner. En seniorstewardesse er således næsten 65 procent billigere at have ansat i Spanien end på Norwegians baser i Oslo eller København. Også her er kollegerne i Thailand og USA bedre betalt.

Længere fremme i flyet er lønforskellen knap så stor. Således tjener en norsk styrmand i gennemsnit 737.183 norske kroner om året mod 617.603 kroner for en spansk kollega. En lønforskel på 16,2 procent. Der hvor lønforskellen er mindst er ikke overraskende i cockpittets venstre side, hvor kun lidt over 46.000 norske kroner skiller de norske og de spanske kaptajner, der i gennemsnit får henholdsvis 1.039.985 norske kroner og 993.876 norske kroner om året.

Samlet set er der store penge at spare. En besætning på et Boeing 737-800 fly, som udgør langt hovedparten af Norwegians flyflåde, består ofte af tre juniorstewardesser, en senior-kollega samt en styrmand og en kaptajn. Sådan en seksmands standardbesætning tjener i gennemsnit til sammen 3.696.658 norske kroner om året hvis alle seks er ansat på en skandinavisk base. En ren spansk besætning tjener i gennemsnit 2.248.890 norske kroner om året. Det er en besparelse på knap 40 procent.

Vende trafikken om
Norwegian har gennem flere år opbygget sine spanske baser og brugt dem til at ”vende trafikken om”. I stedet for at have 1-2 fly baseret i hver af en lang række skandinaviske lufthavne og sende dem alle sammen mod Malaga, Alicante eller Las Palmas, har man i stedet flyene samlet i større klumper på baserne i de spanske lufthavne. Derfra kan de lettere sendes til Skandinavien, England eller Tyskland – som er det nyeste marked selskabet er gået ind på.

Norwegian har i dag baser i lufthavnen i Málaga, Alicante, Las Palmas og Tenerife. I de kommende måneder åbner Norwegian sin femte og sjette spanske base i Madrid og Barcelona. Her skal ansættes henholdsvis omkring 210 og 100 piloter og stewardesser til at bemande i alt fem Boeing 737-800 fly.