Tredje fly til SAS Ireland har fået registreringen EI-SIC. (Foto: SAS Ireland)

Tredje fly til kontroversielt nyt SAS-selskab

SAS Irland modtog umiddelbart før jul sit tredje fly, og generelt skaber opstarten af det irlandske SAS-selskab bekymring hos den europæiske cockpitorganisation ECA.

Onsdag den 20. december debuterede Scandinavian Airlines Ireland på ruten mellem København og London-Heathrow. Opstarten fandt sted umiddelbart efter, at de irske luftfartsmyndigheder IAA i begyndelsen af ugen havde tildelt flyselskabet den officielle driftslicens, som var nødvendig for at påbegynde kommercielle operationer.

Premiereflyvningen blev foretaget med selskabets Airbus A320-200neo med registreringen EI-SIB, og dagen efter kom søsterflyet EI-SIA i luften, og tilsammen har de to fly indtil videre gennemført lidt flere end 30 operationer på Heathrow-ruten til København.

En succesfuld uge for det irske SAS-selskab blev fuldendt, da det tredje fly med registreringen EI-SIC blev leveret torsdag den 21. december. De to første fly er blevet døbt henholdsvis Ulv Viking og Ellisiv Viking, mens det endnu ikke er blevet afsløret, hvad det seneste fly skal hedde.

Tilsammen har SAS nu fået leveret 14 ud af 30 nye A320neo, hvoraf de 11 er hjemmehørende i Skandinavien, mens de sidste tre således hører hjemme på det irske register. Inden udgangen af 2018 vil i alt ni fly være i operation for SAS Irland fra baserne i London og Málaga.

Bekymring hos ECA
Mens der er glæde i det irske SAS-selskab over en succesfuld start, lyder der andre toner fra European Cockpit Associaton (ECA), der er en paraplyorganisation for de irske pilotforeninger.

ECA henviser til, at Irlands lave skatter og fleksible myndigheder har været attraktive for mange virksomheder i og udenfor luftfartsindustrien. Etableringen af SAS Ireland betyder ifølge ECA, at SAS er kommet i selskab med Norwegian og CityJet, og da der ikke er udsigt til at benytte selskabet til flyvninger til og fra den irske hovedstad, handler det udelukkende om at hyre piloter på mere konkurrencedygtige vilkår end i Skandinavien.

“Dette er nu blevet en model og trend blandt europæiske flyselskaber. Med Norwegians åbning af den sociale “flodbølge” har andre flyselskaber ikke andet valg end at følge. SAS har tidligere tidligere advaret de skandinaviske regeringer om, at flyselskabet ikke vil være i stand til at konkurrere med ‘postboksvirksomheder’, som outsourcer og ansætter billige besætningsmedlemmer via bemandingsselskaber. Medmindre at man gør det samme,” skriver ERA i en kommentar til opstarten af SAS Ireland.

At SAS har bøjet sig for konkurrencepresset, skaber tydeligvis bekymringer hos ECA.

“Den irske SAS-selskab er nu officielt blevet et redskab til billige, fleksible operationer og social dumping,” konstaterer organisationen.

 

Relaterede artikler:

SAS Irland går i luften i dag

Myndigheder forsinker irske SAS-flyvninger

SAS må ændre fartplan på Málaga-ruter

SAS afviser kritik fra pilot- og kabineforeninger

SAS åbner nye baser og udflager til Irland