SAS CRJ900-fly opereret af Cimber (Foto: Morten Lund Tiirikainen.

Tredje ikke-skandinaviske crewbase til SAS-fly

CityJet er ved at opbygge to baser i Baltikum til operationer med SAS-fly, og nu er en tredje base udenfor Skandinavien på vej.

CityJet og Flyvebranchens Personale Union (FPU) blev kort før sommerferien enige om en ny overenskomst for piloterne i Cimber A/S, som er et datterselskab af irske CityJet, der opererer 23 Bombardier CRJ900-fly på vegne af SAS. Tidligere på året fik kabinepersonalet også forhandlet en overenskomst på plads for de kabineansatte på basen i Københavns Lufthavn.

Men på sigt er der stor risiko for, at stillingerne på baserne i Københavns Lufthavn kan risikere at forsvinde til udlandet. CityJet har i løbet af foråret påbegyndt etablering af nye baser for piloter og kabinepersonale i Tallinn og Vilnius, og nu vil CityJet også etablere en base for personale til CRJ900-flyene i Dublin Airport. I øjeblikket søger CityJet både piloter og kabinepersonale til baserne i Dublin og Vilnius samt kabinepersonale til basen i Tallinn.

Den nye overenskomst mellem piloterne og CityJet via Cimber blev en realitet efter lange forhandlinger, hvor det var nødvendigt for FPU at fremsende et konfliktvarsel, der i løbet af juli ville have kunnet lamme trafikken med de ni fly på basen i Københavns Lufthavn. Parterne nåede dog til enighed, før det var nødvendigt at aktivere kollegerne i 3F og HK, så en eventuel konflikt kunne have haft den ønskede effekt.

Magtesløs fagforening
Da CityJet købte Cimber A/S den 1. februar i år, ønskede det irske selskab ikke at overtage de dengang 11 CRJ900-fly, som var ejet af SAS og opereret af Cimber fra basen i Københavns Lufthavn. SAS er i gang med at sælge flyene, mens CityJet løbende får helt splinternye CRJ900-fly ind i flåden til at betjene SAS.

To af de 11 fly er for nylig blev leveret til estiske Nordica via leasingselskabet Falko, der har købt flyene fra SAS. Hermed er der kun ni fly tilbage med crewbase i CPH, da de seneste to nyleverede CRJ900-fly til CityJet opererer ud fra Stockholm og Tallinn.

“Som fagforening kan FPU sikre ordentlige løn og arbejdsvilkår på danske baser. Vi kan derimod ikke hindre flyselskaber i at åbne baser i andre EU-lande og flyve til Danmark. Det må de gerne ifølge EU’s regler. Derfor er det op til politikerne at stoppe flyselskabernes regel shopping,” siger FPU´s formand Thilde Waast til CHECK-IN.dk.

Dermed er der reelt intet, at FPU kan gøre for at forhindre, at SAS via CityJet fjerner danske arbejdspladser og erstatter dem med billigere arbejdskraft i blandt andet Baltikum og Irland. Det eneste FPU kan gøre er at arbejde for, at det flyvende personale fra Baltikum og Irland bliver organiseret.

“FPU  vil være de første til at følge op på, at der kommer en overenskomst for de ansatte i både Baltikum og Dublin,” understreger FPU-formanden.

 

Relaterede artikler:

Nordica overtager SAS-fly

SAS-flyvninger går fri af konflikt

CityJet chokeret over sygemeldinger i massevis

CityJet får endnu en SAS-base i Baltikum

CityJet etablerer SAS-base i Tallinn

x

Læs Også

Ældre DC-8´ere stadig i drift

DC-8-fly, der tidligere har tilhørt Finnair og SAS, flyver stadig rundt 50 år efter, at de blev produceret. Ældste aktive DC-8 er det tidligere SAS-fly, Folke Viking.

Myndigheder forsinker irske SAS-flyvninger

Det er endnu ikke lykkedes for SAS at få det første fly i luften fra Scandinavian Airlines Ireland. Der mangler godkendelse fra de irske myndigheder.

SAS-regnskab i trit med forventningerne

SAS præsenterede det tredje overskud i træk med et driftsresultat i underkanten af 1,5 milliarder danske kroner.

Sønderborg Lufthavn vil lokke med økonomisk støtte

Sønderborg Lufthavn vil forsøge at tiltrække nye flyselskaber til lufthavnen, og det er planen at kunne lokke med underskudsgaranti, marketingbidrag og andre støtteordninger.

Kinesere planlægger nordisk invasion

Seks kinesiske flyselskaber ønsker at åbne i alt syv nye ruter til de nordiske hovedstæder i løbet af 2018.

Sønderborg Lufthavn skal bruge 410 mio. kroner

Politikerne i Sønderborg Kommune skal i 2018 tage stilling til en investerings- og tilskudsplan for den lokale lufthavn til et samlet beløb på 410 millioner kroner frem til 2035.