London City Airport.

Truer med at forlade London City Airport

British Airways, Flybe og CityJet truer med at forlade London City Airport, da der kan være udsigt til højere afgifter i forbindelse med et kommende salg af lufthavnen til en ny investor.

Den amerikanske kapitalfond Global Infrastructure Partners, der ejer 75 procent af London City Airport har sat lufthavnen til salg. Prisskiltet er på to mia. pund, hvilket svarer til næsten 19,4 mia. danske kroner.

Den heftige pris på lufthavnen betyder, at eventuelle nye ejere angiveligt vil være nødt til at forhøje afgifterne for at kunne tjene investeringen hjem. Derfor har lufthavnens tre største operatører, henholdsvis British Airways, Flybe og CityJet råbt vagt i gevær. De tre flyselskaber, der tilsammen repræsenterer 70 procent af flytrafikken i den bynære London-lufthavn, truer med at flytte trafikken væk, hvis afgifterne stiger som følge af et salg.

Det britiske medie City A.M. rapporterer om fem mulige investorer, der ønsker at købe lufthavnen, herunder Asiens rigeste mand Li Ka-Shing, der står bag Cheung Kong Holdings, der er medejer af en række større internationale containerhavne.

Budfristen er fredag den 19. februar, så et salg kan være nært forestående. Derfor har British Airways sammen med de to andre flyselskaber intensiveret indsatsen for at få de nye ejere til at forstå, at man ikke kan regne med at bevare trafikken, hvis taksterne stiger.

“Enhver potentiel ny ejer af London City Airport skal ikke være i tvivl om, at British Airways kan flytte flyene et andet sted hen, hvis stigende afgifter skal finansiere investeringen,“ siger en talsmand fra International Airlines Group, der ejer British Airways.

Truslen fra British Airways er understreget af det faktum, at selskabet i slutningen af maj måned flytter et Embraer 190-fly fra London City Airport til Stansted Airport for at betjene fire nye ruter. Det er første gang nogensinde, at British Airways åbner ruter fra lufthavnen i Stansted.

CPH-medejer blandt budgivere
British Airways og CityJet har i fællesskab igangsat og bekostet en undersøgelse, der viser at taksterne vil stige, hvis salgsprisen på to mia. pund fastholdes.

“Ethvert fornuftigt selskab vil sætte taksterne op, hvis det er nødvendigt,“ siger Wyn Ellis, der er analytiker hos den finansielle rådgivningsvirksomhed Numis.

Udover Cheung Kong Holdings har kinesiske HNA samt et konsortium bestående af Kuwait Investment Authority, Borealis Infrastructure, AIMCo, Hermes samt Ontario Teachers´ Pension Plan efter sigende også budt på den britiske lufthavn. Den canadiske pensionskasse er i øvrigt i dag medejer af Københavns Lufthavn.

I alt 4,3 mio. passagerer rejste gennem London City Airport i 2015, og væksten var således på 18,4 procent. Men skal investeringen i lufthavnen tjenes hjem med en pris på to mia. pund, vil der gå 44 år baseret på det seneste driftsoverskud før renter, skatter og afskrivninger.

Global Infrastructure Partners (GIP) købte 75 procent af aktierne i London City Airport i 2006 for 750 mio. britiske pund, mens Oaktree Capital ejer resten. GIP er også majoritetsaktionær i London Gatwick Airport og Edinburgh Airport.