- CHECK-IN.DK - https://check-in.dk -

Turbulens kvæster to på Ryanair-fly

To besætningsmedlemmer på et Ryanair-fly blev kvæstet, da man fløj ind i kraftig turbulens over Pyrenæerne på en flyvning mellem Reus og Charleroi.

Onsdag i sidste uge var et Boeing 737-800 fly fra Ryanair undervejs fra Reus i Spanien med kurs mod Charleroi-lufthavnen i Belgien, da flyet i en højde på over 11 kilometer (38.000 fod, red.) fløj ind i voldsom turbulens, der kvæstede to besætningsmedlemmer.

Flyet befandt sig på uheldstidspunkt over Pyrenæerne omkring 50 kilometer vest for Andorra. Turbulensen tvang flyet ned i en lavere højde, og piloterne besluttede efterfølgende at foretage en nødlanding i Bordeaux for at sikre lægehjælp og hospitalsbehandling til de kvæstede kabineansatte.

Skaderne var henholdsvis en brækket ankel hos det ene besætningsmedlem, mens den anden fik en rygskade og brækkede ribben. Den brækkede ankel var forårsaget af, at serveringsvognen faldt ned over besætningsmedlemmet.

Uenighed om gradbøjning af hændelsen
Ryanair fremskaffede et erstatningsfly, der kunne flyve passagererne videre fra Bordeaux til Charleroi, mens flyet, der var blevet ramt at turbulens fem timer senere satte kursen mod Barcelona, hvor det stod på jorden i 13 timer, inden det kom tilbage i service.

Den franske havarikommission BEA har indledt en undersøgelse af hændelsen, I rapporten karakteriseres hændelsen som en “ulykke“, og BEA bruger da også begreberne “kraftig turbulens“ og “alvorlige skader“.Det står i kontrast til Ryanairs egen rapportering, der benytter ordvalget “noget turbulens“ og “mindre skader“.

“Desværre blev vi ikke advaret i tide. Takeoff og begyndelsen af flyvningen var helt normal. Pilotere nåede ikke at kalde os op for at bede os om at blive fastspændt, så vi blev overrasket af turbulensen, mens vi var i gang med at servere,“ skriver signaturen “Micha“ på websitet Aviation Herald.

En pilot skriver på samme webite, at han samme aften fløj over Pyrenæerne og er ganske sikker på, at der var en såkaldt meteorologisk SIGMET-advarsel om kraftig turbulens i en flyvehøde mellem 33.000 og 43.000 fod.