Turkish Airlines opgiver polsk opkøb

Selskaber uden for EU kan kun få begrænset kontrol med luftfartsselskaber i EU. Det har fået Turkish Airlines til at opgive købet af polske LOT.

Efter omkring fem måneders intense overvejelser og grundige undersøgelser af økonomien i det polske luftfartsselskab LOT har bestyrelsen i Turkish Airlines besluttet ikke at gå videre med planerne om at købe det polske selskab.

Bestyrelsen giver blandt andet begrænsningerne i hvor stor kontrol og indflydelse udenlandske selskaber kan få på luftfartsselskaber i EU-lande en del af skylden for, at de trækker følehornene til sig. Desuden vurderer tyrkerne, at der er for mange administrative dobbeltfunktioner mellem de to selskaber.

Selskaber uden for EU kan maksimalt eje 49 procent af ejerandelene i EU-luftfartsselskaber.

Den polske stat arbejder ihærdigt på at privatiserer LOT, og det passede umiddelbart godt ind i Turkish Airlines’ ambition om at booste selskabets vækst gennem strategiske opkøb.

Turkish Airlines luftede planer om at skabe en form for dual-hub med trafikknudepunkter i både Istanbul og Warszawa.

Appetit på opkøb
Selskabet er vokset organisk gennem flere år, men har nu fået blod på tanden til at vokse gennem opkøb. Og selvom det polske eventyr er opgivet, så har Turkish Airlines stadig appetit på andre strategiske opkøb.

Med Turkish Airlines’ exit er processen med privatiseringen af LOT slået tilbage til start, og den polske stat kan nu blot håbe på, at et mellemøstselskab måtte have lyst til at købe en minoritetsandel i selskabet, sådan som Etihad har gjort det i både airberlin og Aer Lingus.