Turkish Airlines overhaler ‘Gangnam Style’

En ny tv-reklame, som Turkish Airlines lancerede for 10 dage siden, er allerede blevet vist dobbelt så mange gange på YouTube som den populære Gangnam Style-video opnåede i løbet af samme tid.

Den nye tv-reklame fra Turkish Airlines hedder “Legends on Boards“ og blev lanceret den 6. december. Hovedpersonerne i den 60 sekunder lange video er FC Barcelona-fodboldstjernen Lionel Messi og det amerikanske basketball-ikon Kobe Bryant.

Optagelserne varede i to dage og foregik for Lionel Messi´s vedkommende i et fly i Barcelona, mens Kobe Bryant blev optaget i et tilsvarende fly i Istanbul. En særlig teknik blev anvendt for at får det til at se ud som om, at begge sportsstjerner var tilstede i samme fly.

Selve produktionenhar varet næsten to måneder, og mere end100 mennnesker har været involveret fra tekniker- og filmhold i Tyrkiet, Spanien og Holland.

Sætter verdensrekord
Detomkostningstunge arbejde med produktion af videoen ser ud til at give pote for det fremadstormende tyrkiske luftfartsselsab. Efter blot seks dage var videoen set af mere end 40 mio. mennesker på YouTube.

“Der er ingen anden reklamefilm ihele verden, der er set af så mange på kort tid.Den enestefilm man kan sammenligne med er’Gangnam Style’, som har været et fænomen på YouTube igennemde seneste måneder. Den blev set af 25 mio. mennesker på to uger,“ fortæller marktingchef Hakan Nart fraTurkish Airlines i Danmark.

Turkish Airlines mener således, at selskabet med den seneste video har satverdensrekord i viral marketing på YouTube. I skrivende stund er vidoen set af over 56 mio. mennesker på Turkish Airlines´ officielle kanal på YouTube.