Berlins uåbnede storlufthavn Brandenburg kan meget vel blive et museum, lyder det fra airberlin.

Tusindvis Volkswagen-biler indtager skandalelufthavn

Den tyske bilproducent Volkswagen skal midlertidigt have opbevaret flere tusind biler på den tomme asfalt i den endnu uåbnede Berlin Brandenburg-lufthavn.

Det bliver ikke flere hundrede tons tunge passagerfly, der indvier lufthavnsasfalten i Berlin Brandenburg. I den kommende tid vil flere tusind nye personbiler fra Volkswagen nemlig indtage den stærkt forsinkede lufthavn.

Den store tyske bilproducent, der ligeledes har været skandaleramt, har et kæmpestort parti nye biler, som afventer nye grundige emissionstests. Og det har skabt pladsproblemer for Volkswagen, der har set sig om efter oplagringsplads til bilerne.

Volkswagen har i de seneste år været i vælten på grund af den såkaldte ’dieselgate’. Det synes derfor ganske pudsigt, at bilproducenten og den forsinkede lufthavn indgår et samarbejde.

”I det her tilfælde er vores normale logistikplads ikke nok. Virksomheden vil opbevare køretøjerne på VW’s testområder nær hovedkvarteret i Wolfsburg og i Berlin-lufthavnen, ligesom vi kigger efter andre steder,” sagde en talsmand fra Volkswagen onsdag til nyhedsbureauet AFP.

Ifølge talsmanden står Volkswagen over for forsinkelser af emissionstests på mellem 200.000 og 250.000 biler.

VW afsløret i snyd
Volkswagen er i gang med at tilpasse sig et helt nyt emissionstest-system ved navn Worldwide harmonised Light vehicles Test Procedure (WLTP). Dette er grunden til, at bilproducenten må opmagasinere usolgte biler og samtidig bremse produktionen af nye.

WLTP skal bruges til bedre at kunne afspejle bilernes egentlige udstødning under ’virkelige’ kørselsforhold. Det bevirker, at bilernes test bliver langsommere inden salg af dem.

I 2015 blev det afsløret, at Volkswagen i seks år havde narret myndighederne i forhold til angivelsen af udstødningsgas. Senere i 2015 indrømmede bilproducenten, at det havde installeret snydesoftware i 11 millioner nye dieselbiler verden over. En software der viste, at bilernes udstødning forurenede langt mindre i laboratoriet, end det reelt var tilfældet på vejene.

Tyskland er med andre ord ramt i et vist omfang på troværdigheden i forhold til både Volkswagen og Berlin Brandenburg-lufthavnen.

Lufthavn-indvielse – måske – om to år
Den oprindelige plan var, at Berlin Brandenburg skulle åbne for passagerer og flytrafik i 2011, men åbningen er blevet udskudt flere gange. Problemer med brandsikkerhed, døre, ventilation og informationsskærme er eksempler på årsager til den kraftige forsinkelse.

I øjeblikket forventer myndighederne at kunne åbne lufthavnen inden oktober 2020. Til den tid vil anlægsprisen være løbet op i omegnen af 7,3 milliarder euro – svarende til mere end 54,3 milliarder danske kroner.

Vurderinger har tidligere gået på, at ekstraudgiften for de mange udbedringer under forsinkelsen faktisk kan løbe helt op i tre milliarder euro – eller 22,3 milliarder danske kroner. En anseelig merudgift – lagt sammen med den enorme forsinkelse – som har bragt opstand i den tyske luftfartsindustri og sat prædikatet ‘skandalelufthavn’ på den nye Berlin-lufthavn.

 

Relaterede artikler:

Ny Berlin-lufthavn bliver 5,7 milliarder dyrere

Berlin-lufthavn håber at åbne i oktober 2020

Nye problemer kan udsætte Berlin-åbning til 2021

Ny tvivl om åbning af Berlin-lufthavn

Ny deadline i skandaleramt Berlin-lufthavn