Tyrkiske lufthavne brager frem

Istanbuls ene lufthavn overhaler Frankfurt og bliver Europas tredjestørste lufthavn i 2015. Den anden overhaler Københavns Lufthavn og sender CPH ned fra en 15. til en 16. plads.

To tyrkiske lufthavne nær den samme by gør sig bemærket på listen over Europas største lufthavne i 2015. Det er de to Istanbul-lufthavne Atatürk og Sabiha Gökçen, der er blandt de hurtigst voksende lufthavne sidste år.

Istanbul Atatürk-lufthavnens passagertal voksede med 7,7 procent til 61,3 mio. Det betød, at Atatürk lige akkurat trængte sig forbi Frankfurt Lufthavn og ind på pladsen som Europas tredjestørste lufthavn efter London Heathrow og Paris Charles de Gaulle. Selvom passagertallet gik frem med 2,5 procent, så må Frankfurt med 61,0 mio. passagerer se sig henvist til fjerdepladsen.

Et stykke vej
I 2014 overhalede Atatürk Amsterdams Schiphol-lufthavn og rykkede ind på fjerdepladsen. I 2015 var det så Frankfurt, der blev overhalet og tredjepladsen, der blev indtaget af den hastigt voksende lufthavn, der er Turkish Airlines’ primære trafikknudepunkt.

Om 2016 bliver året, hvor Istanbul Atatürk-lufthavnen overhaler Paris Charles de Gaulle og bliver Europas næststørste lufthavn, vil tiden vise. Charles de Gaulle kom ud af 2015 med en vækst på 3,1 procent og havde næsten 65,8 mio. passagerer. Så der skal alligevel en vis vækst til i Istanbul, hvis man skal lukke hullet op til Paris-lufthavnen, der sandsynligvis også vil have en vis passagervækst i 2016.

Med næsten 75 mio. passagerer i London Heathrow i 2015 er der stadig et stykke vej for Istanbul Atatürk-lufthavnen op til titlen som Europas største lufthavn.

Skubber CPH ned
Også længere nede på listen over Europas største lufthavne i 2015 gør en Istanbul-lufthavn sig bemærket. Det er Sabiha Gökçen-lufthavnen, der med en passagervækst på 19 procent til 28,1 mio. passagerer springer fra en 18. plads i 2014 til en 14. plads i 2015. Det betyder desuden, at Københavns Lufthavn på trods af en vækst på 3,8 procent skubbes ned fra en 15. plads til en 16. plads.

Til gengæld kan Københavns Lufthavn glæde sig over, at man formår at holde lufthavnen i Zürich bag sig. I 2014 overhalede CPH Zürich og holder i 2015 den schweiziske storlufthavn bag sig.

Udover de to Istanbul-lufthavne, så gør blandt andre Madrids’ Barajas Lufthavn og Bruxelles’ Zaventem Lufthavn sig bemærket med en vækst på henholdsvis 11,9 og 7,0 procent. Det betyder, at Madrid distancerer sig fra München-lufthavnen og sætter sig solidt på pladsen som Europas femtestørste lufthavn, mens Bruxelles Zaventem rykker fra 23. pladsen til 20. pladsen.

x

Læs Også

Flyselskaber begejstrede over takstnedsættelse

Danish Air Transport og SAS tager begge positivt imod Københavns Lufthavns udspil om at sænke taksterne fra den 1. april 2018, og der er prisnedsættelser på vej.

VisitDenmark: Mahan-rute hurtigt glemt

Danmark gik med lukningen af iranske Mahan Airs CPH-rute i 2017 glip af op mod 10.000 kinesiske overnatninger, vurderer VisitDenmark.

Københavns Lufthavn taler med naboerne

Københavns Lufthavn er gået i offensiven for at pleje forholdet til sine naboer. Ikke alt i charmeoffensiven fungerer dog lige godt.

EasyJet åbner endnu en Berlin-rute fra CPH

EasyJet får om kun en måned sin anden rute mellem København og Berlin, når Københavns Lufthavn bliver en del af lavprisselskabet lynoffensiv i Berlin Tegel-lufthavnen.

Tyrkiske selskaber opruster på CPH

SunExpress og Turkish Airlines tror på, at de rejsende vender tilbage til Tyrkiet og øger derfor begge kapaciteten på CPH-ruter.

Danske lufthavne viser interesse for kunstgræs

Billund Lufthavn og Københavns Lufthavn følger interesseret med i udviklingen af kunstgræs, der kan være et vigtigt produkt i at forbedre flysikkerheden.