Tysk luftfart: Vi flyver langt på literen

Budskabet er klart i en ny kampagne lanceret af flere store tyske luftfartsselskaber. Den tyske befolkning skal vide, hvor energieffektiv luftfarten er blevet.

Under titlen Vier-Liter-Fliegern (fire liter flyverne red.) har store tyske luftfartselskaber i samarbejde med Bundesverbands der Deutschen Luftverkehrswirtschaft (Brancheforeningen Tysk Luftfart red.) netop lanceret en storstilet kampagne. Den skal oplyse de rejsende om, hvor energieffektiv luftfarten er blevet. Ifølge kampagnen bruger den tyske luftfart i gennemsnit under fire liter brændstof pr. passager pr. 100 kilometer.

”Vi ønsker, at alle passagererne kender brændstofeffektiviteten af vores fly. Fordi vi arbejder hårdt og investerer en masse for at opnå denne fremragende energibalance,“ fortæller Klaus-Peter Siegloch, formand for Bundesverbands der Deutschen Luftverkehrswirtschaft.

Brancheforeningen understreger i forbindelse med informationskampagnen, der er den første af sin slags, at det er på tide at indlede en offentlig debat, som fastslår det egentlige forbrug af brændstof i den tyske luftfartsindustri. Mange rejsende tror nemlig, at fly bruger meget mere brændstof end tilfældet er, fortæller brancheforeningen.

Kampagnen skal lanceres på blandt andet store plakater i lufthavne og kommer dermed helt ud til de rejsende.

Næppe en dansk oplysningskampagne
Et initiativ magen til tyskernes vil formentlig ikke blive at finde her hjemme. Chefkonsulent i Dansk Luftfart, Per Henriksen, fortæller:

”Der er mange myter om luftfart og energieffektivitet, og nogen tror fly er meget energiforbrugende. Men det kommer selvfølgelig an på, hvad man sammenligner med.”

Brancheforeningen Dansk Luftfart bragte i 2011 et, dog mindre omfattende, oplysningsinitiativ, “Fem myter om luftfartens klimapåvirkning”, der skulle aflive en række myter forbundet med luftfarten og klimapåvirkninger. Brancheforeningen ser dog ikke et yderligere behov for at oplyse danske rejsende.

“Vi kommer nok ikke til at gøre som tyskerne. Vi kan godt se, der er noget interessant, i det tyskerne gør, men vi lægger mere vægt på at finde den rigtige dokumentation og præsentere den for politikerne. Der er som regel der, vi kan gavne luftfarten,“ fortæller Per Henriksen.

“Man skal desuden være forsigtig med, hvordan man lægger tingene ud og det er vigtig at have dokumentationen i orden.“

Dansk selskab revset for grøn kampagne
Det er nemlig ikke første gang, luftfartsaktører forsøger sig med at fortælle deres rejsende om, hvor ”grønt” eller energieffektiv luftfart er blevet. I efteråret 2009 kørte det daværende Cimber Sterling en ”Flyv Grønt” -kampagne i flotte hippie-blomster-farver, som skulle oplyse om flyets minimale miljøbelastning.

Cimber Sterling fik dog kort efter kritik fra Energistyrelsen, hvis tal luftfartsselskabet havde brugt i deres kreative kampagne, hvor de sammenlignede CO2-udledning med andre transportformer. Kritikken bestod i, at Cimber Sterling havde ”glemt” at sammenligne deres propelfly med toget, som jf. Energistyrelsens tal er den mindst CO2-belastende transportform.

Et nærmere kig på den tyske kampagne viser imidlertid også, at det er i snit, at flyene kun bruger fire liter brændstof. På deres kampagnehjemmeside kan man læse, at alt imens lange flyvninger på over 3000 km bruger ned til 2,8 liter pr. 100 passagerkilometer, bruges der på korte flyvninger (under 800 km red.) helt op til 7,3 liter pr. 100 passagerkilometer.

Bundesverbands der Deutschen Luftverkehrswirtschaft lægger dog ikke skjul på, at der er tale om et gennemsnit og de sammenligner sig heller ikke med biler eller tog.