Ubalance i lavprisflyselskabernes vækst

Lavprisflyselskaberne Norwegian og easyJet løber med passagererne, mens irske Ryanair taber terræn. Det viser de seneste passagertal for november måned. Norwegian har førertrøjen på med en vækst på 20 procent, mens Ryanair gik 8 procent tilbage.

I mange år har det været lavprisflyselskaberne, der er løbet med væksten i luftfarten. Det er fortsat tilfældet, men en sammenligning af de seneste trafiktal viser, at væksten er meget ulige fordelt blandt lavprisflyselskaberne.

Norwegian stormer frem og indtager den absolutte førerposition hvad væksten angår. Det britiske easyJet har også fremgang, omend mere beskedent, mens klassens tidligere duks, irske Ryanair,har sat sig selvuden for døren med en decidieret tilbagegang i passagertallet på 8 % i november.

Hos det britiske easyJet bød november måned på en beskeden passagerfremgang på 3,4 % idet 3.821.355 passagerer fløj med easyJet i sidste måned.

Hos ærkerivalen Ryanair havde man i november4,68millioner passagerer mod 5,06 millioner passagerer i samme måned året før. Det er en direktre tilbagegang for det ellers så ekspansive irske lav prisflyselskab på 8 %.

Tilbagegangen er ikke uventet idet Ryanair i vintersæsonen har valgt at reducere udbuddet med omkring 5 % ved at holde 80 fly på jorden. Det sker som reaktion på de meget høje brændstofpriser.

Norsk førertrøje i november

Novembers måneds ubetingede sejrherre er dog Norwegian. Det norske lavprisflyselskab havde en fremgang på næsten 217.000 rejsende i november måned. I alt fløj 1.301.566 passagerer med selskabet, hvilket er en vækst på 20% sammenlignet med samme måned sidste år.

Belægningsprocenten som udtrykt i kabinefaktoren hos easyJet steg til 88,3 % og overgår dermed klart Ryanair, der fik en belægningsprocent på 80 % og Norwegian med en belægningsprocent på 77 %.

Hver gang Norwegianhar 100 flysæder i luftenstår 23 af dem altså tomme, mens Ryanair har 20 tomme sæder og easyJet kun 12 tomme sæder.

“Selv med en solid kapacitetsvækst holder kabinefaktoren sig stabil, hvilket vi er godt tilfredse med i en sæson, hvor der traditionelt er lavere aktivitet og overgang til vinterprogrammet. Selv om priskonkurrencen er mærkbar, bliver vi også stadig bedre positioneret til at møde denne konkurrence,“ siger Norwegians administrerende direktør Bjørn Kjos.

I de seneste 12 måneder til og med 30. november 2011 distancerer Ryanair dog sine to konkurrenter da man har haft over 76,7 millioner passagerer.

I de seneste 12 måneder havde easyJet 54.993.384 passagerer mod 49.461.229 passagerer i den tilsvarende 12 måneders periode året før. Det svarer til en fremgang på 11,2 %.

Norwegian kunne derimod“kun“ bryste sig af 15.486.836 passagerer.