Ubrugte flybilletter skaber store indtægter for flyselskaberne

Hver gang der sælges en flybillet tjener luftfartsselskaberne penge, og ikke mindst for de ubrugte billetter er der milliardindtægter. Og luftfartsselskaberne tjener samtidig stadig mere på gebyrer for at ændre ubrugte billetter til nye datoer.

Hver gang der sælges en flybillet, er der indtægt til luftfartsselskabet, og her gælder det altid om at maksimere antallet af solgte billetter, så man flyver med færrest mulige tomme sæder.

Traditionelt har flyselskaber foretaget overbookingi forventning om, at ikke alle passagerer møder op til afgang. Det betyder i praksis, at man har kunnet sælge eksempel 105 billetter for hver 100 sæder fordi man ved, at ikke alle dukker op.

Hver eneste dag oplevelser hundredevis af flypassagerer verden over imildertid at man er mødt op til en flyafgang, hvor der er mødt flere passagerer op end der er flysæder. I disse tilfælde er der tale om overbooking, og man kan typisk få en kompensation.

Det giver ofte anledning til mange vrede ord ved check-in skrankerne, men er ennødvendig og kalkuleretdel af branchepraksis.

Inden for yield management er det simpelthen en benhård kalkulation af indtægterne fra antallet af overbookinger overgår udgifterne til kompensation samt den tabte goodwill ved utilfredse kunder.

Amerikanske selskaber tjener milliarder

Og faktum er, at luftfartsselskaberne tjener millioner på at sælge billetter, der aldrig bliver brugt. Det skriver The New York Times.

Det er ikke mindst købet af billetter, der ikke kan refunderes, men godt ændres til en senere dato. Mange glemmer nemlig at udnytte en eventuel ret til at foretage ombooking af sin billet inden for en tidsfrist på typisk 12 måneder.

Og det tjener de amerikanske luftfartsselskaber milliarder på. Det betyder nemlig, at man har solgt en billet, der ikke bruges.

Frem til omkring år 2000 brugte de amerikanske forretningsrejsende stort set ikke billetter, der ikke kunne refunderes, men det er ændret nu. Derfor har luftfartsselskaberne i stort omfang indført gebyrer på at ændre rejsedatoen for billetter.

Alene ide første 3 kvartaler af 2011 tjente de amerikanske luftfartsselskaber $1,8 milliarder på ændringsgebyrer for billetter, der ikke kan refunderes. Det svarer til godt 10 milliarder danske kroner og ermere end en fordobling siden 2007.

Det amerikanske transportministerium barsler med en lov, der skal tvinge luftfartsselskaberne til at afsløre flere detaljer om omsætningens sammensætning, men branchen slår sig i tøjret og henviser til, at det er hemmelige og konkurrencefølsomme oplysninger.

I Danmark har de fleste erhvervsrejsebureauer et E-ticket Tracker produkt, hvor kunderne automatisk får refunderet ubenyttede billetter eller skatter og afgifter herpå, når det kommer til bureauets kendskab, at rejsen ikke er foretaget.