Udenlandske flyselskaber skal redde skrantende indisk luftfart

Indisk luftfart står i en alvorlig krise med milliardtab. Nu vil regeringen åbne op, for at udenlandsk kapital skal redde de skrantende selskaber. Således er der fremsat forslag om, at udenlandske luftfartsselskaber fremover må eje op til 49 procent af indiske luftfartsselskaber.

Med 1,2 milliarder indbyggere og en forventet årlig vækst på 15-20 procent burde den indiske luftfartssektor være en succeshistorie, men netop væksten har været et problem.

Der er ekspanderet for meget og for hurtigt uden at man har løst de grundlæggende problemer med dårlig infrastruktur og høje lufthavnsafgifter.

Center for Asia Pacific Aviation (CAPA) forudser et tab på op imod 16,5 milliarder kroner for de indiske luftfartsselskaber i deres indeværende regnskabsår, der afsluttes i marts 2012.

Det økonomiske uvejr får nu Indiens luftfartsminister, Ajit Singh, til at løfte grænsen for udenlandsk ejerskab til 49 %.

Det nye forslag skal implementeres “så hurtigt som muligt“, hvilket understreger situationens alvor.

Interesse fra udenlandske selskaber

Udenlandske investorer, der ikke er beskæftiget i luftfartsindustrien,må allerede eje 49 % af et indisk luftfartsselskab, men nu vil det indiske handelsministerium og finansministerium åbne op for, at også udenlandske luftfartsselskaber må eje op til 49 % af et indisk luftfartsselskab.

Her lancerede man så sent som i november et forslag om at udenlandske luftfartsselskaber kunne eje op til 26 %, men det forslag er nu fejet af bordet.

Ifølge den indiske erhvervsavis Business Standard har Etihad Airways, Singapore Airlines samt International Airlines Group (IAG) allerede udtrykt interesse for at investere i deres indiske kollegaer hvis ejerskabsgrænsen flyttes til 49%.

Derimod afviser både Emirates, Lufthansa og Cathay Pacific at ville investere i de indiske luftfartsselskaber, uanset om man lemper på grænsen for ejerstrukturen.

Mere af nød end af lyst

Holdningsændringen hos den indiske regering sker primært fordi de fleste indiske luftfartsselskaber fortsat taber penge, herunder ikke mindst Air India og Kingfisher Airlines. Og skønt regeringen har mulighed for at gå ind og støtte Air India, har man tidligere afvist store redningspakker til de private luftfartsselskaber.

Samtidig er de indiske banker på grund af den internationale finanskrise ikke særlige villige til at yde flere store lån.

Ved at åbne op for konkurrenternes investeringer håber Indiens regering at kunne redde den hjemlige luftfart ud af dens økonomiske vanskeligheder. Hidtil har regeringen afvist de udenlandske luftfartsselskabers investeringeraf politiske grunde, fordi man frygtede denudenlandske indflydelse.

Regeringens udspil kommer efter en periode, hvor høje brændstofpriser, indædt konkurrence og store tab har skabt så meget turbulens, at den indiske luftfartsbranche nærmer sig et kritisk punkt, hvor selskaber kan gå konkurs.

De seks største luftfartsselskaber i Indien er Air India, Jet Airlines, Kingfisher Airlines, Indigo, Go og Spice Jet. Og med undtagelse af lavprisflyselskabet IndiGo har alle seks præsenteret store tab i deres seneste kvartalsregnskaber som følge af faldende yield og høje brændstofomkostninger.