EasyJets nye ”Worldwide by easyJet”-tiltag.

Udfordringer med Norwegian i easyJet-platform

It-problemer spænder på femte måned ben for Norwegian og easyJets feeder-samarbejde.

I september sidste år annoncerede Norwegian og easyJet et opsigtsvækkende samarbejde, der ville give passagererne mulighed for at koble easyJets europæiske flyvninger sammen med Norwegians langruteflyvninger i én booking via easyJets nye ”Worldwide by easyJet”-platform.

De to selskabers booking-systemer har dog svært ved at tale sammen, skriver Air Transport World. Det betyder, at easyJets kunder på ”Worldwide by easyJet”-platformen kun kan koble ganske få Norwegian-flyvninger sammen med easyJets flyvninger. Langt hovedparten af passagererne er nødt til at lave to bookinger.

At it-systemerne ikke kan snakke sammen betyder også, at flyvningerne ikke bliver anset for at være ”connecting flights”. Det gør at passagererne må betale britisk passagerafgift to gange, hvis de flyver via London Gatwick-lufthavnen, som indtil videre er omdrejningspunktet for samarbejdet.

Norwegians topchef Bjørn Kjos fortalte om problemerne på et pressemøde i London i sidste uge. Han forventer, at problemerne er løst til sommer – knap et år efter annonceringen af samarbejdet.

Varierede netværk
Det var ikke et lille antal passagerer easyJet ved annonceringen i september sidste år forventede at ”feede” ind til Norwegians langrutebase i Gatwick.

”Mere end 1,2 millioner easyJet-kunder har videreforbindelse fra London Gatwick, så efterspørgslen efter en tjeneste, som gør processen enklere for passagerer er stor. ”Worldwide by easyJet” betyder, at vi kan få adgang til en ny, stor kundegruppe, og flyselskaberne, som vi har indgået et samarbejde med, har varierede og globale netværk,” sagde easyJets koncernchef Carolyn McCall dengang.

Norwegian er ikke det eneste flyselskab, som easyJet er i gang med at få ind under sin ”Worldwide by easyJet”-paraply. Fem andre flyselskaber er også med i samarbejdet. Det er flyselskaberne NEOS, Aurigny, La Compagnie, Corsair og WestJet.

Storstilet samarbejde
Det er ikke første gang at it-problemer stikker en kæp i hjulet på et storstilet samarbejde mellem Norwegian og en stor europæisk konkurrent om feed mellem Norwegians langruter og konkurrentens europæiske ruter.

I 2015 var det således Ryanair, som Norwegian påtænkte at indlede et samarbejde med. Aftalen ville gå ud på, at Europas største lavprisselskab skulle feede passagerer ind til Norwegians langdistanceruter fra Europa til USA og Asien.

På et højere niveau
At man var tæt på en aftale blev sidenhen flere gange gentaget af både Norwegians topchef Bjørn Kjos og Ryanairs topchef, Michael O’Leary. En konkret aftale lod dog vente på sig. Forklaringen på det var it-problemer.

”Vi arbejder stadig på sagen. Men vi har visse it-problemer, da Norwegian er på et højere niveau i de internationale GDS’ere (bookingsystemer, red.) end vi er,” sagde Michael O’Leary i oktober 2016 til CHECK-IN.dk.

Samarbejdet mellem Norwegian og Ryanair materialiserede sig aldrig. I stedet valgte Norwegian at gå sammen med Ryanairs ærkerival easyJet. Her løb man dog også ind i it-problemer.

 

 

Relaterede artikler:

Norwegian og easyJet i langrute-samarbejde

IT-problemer for Ryanair og Norwegian

Norwegian og Ryanair tæt på feeder-aftale