Udsigt til ny pilotstrejke

Piloterne i TAP Portugal planlægger en 10 dage lang strejke fra næste uge. Dermed ser striben af europæiske pilotstrejker ud til at fortsætte.

Strejker blandt europæiske piloter var mere reglen end undtagelsen i marts, hvor både piloter i Norwegian og Lufthansa nedlagde arbejdet. Efter en mere stille april ser pilotstrejkerne ud til at vende tilbage i maj. I første omgang er det piloterne i det portugisiske flyselskab TAP Portugal, der har varslet, at de agter at nedlægge arbejdet.

Det skal efter planen ske den 1. maj og 10 dage frem. Piloterne er utilfredse med udsigten til, at det i dag statsejede flyselskab skal privatiseres. Det frygter piloterne vil føre til nedskæringer og afskedigelser.

Den portugisiske stat planlægger at sælge 66 procent af selskabet og beholde de resterende 34 procent. Flere latinamerikanske flyselskaber er ifølge lokale portugisiske medier blandt de interesserede i TAP Portugal, der er medlem af Star Alliance.

Frasalget af en stor luns af TAP Portugal er et led i Portugals gældafviklingsprogram, som landet har aftalt med IMF og Den Europæiske Centralbank.

Gennemfører punktstrejker
De portugisiske piloter bliver formentlig ikke ene om at strejke i maj måned. Lufthansa og selskabets piloter er stadig ikke kommet til enighed om nye løn- og pensionsvilkår. Det er derfor ikke utænkeligt, at Lufthansa-piloterne i maj måned vil nedlægge arbejdet mindst én gang, sådan som piloterne har gjort 12 gange det seneste omkring et års tid.

Lufthansa-piloterne har dog ikke for vane at strejke i mange dage i træk, sådan som deres portugisiske kolleger planlægger, og sådan som Air France’s piloter gjorde i to uger sidste år. De tyske piloter gennemfører punktstrejke af omkring et døgns varighed og annoncerer strejkerne et døgn i forvejen med både start- og sluttidspunkt.