Uheldig weekend for SAS’ langdistanceflåde

Endnu et uheld med et af SAS’ langdistancefly i weekenden betød forsinkelser og en enkel aflysning. Men nu er alt oppe at køre igen.

SAS’ langdistanceflåde af Airbus A330 og A340-fly har været hårdt ramt af uheld på landjorden den seneste måned. Tirsdag i sidste uge blev et fly beskadiget efter et sammenstød med en jetbro i Washingtons Dulles-lufthavn, og netop som det fly var ved at blive færget hjem til København i weekenden uden passagerer blev et andet fly beskadiget i Chicagos O’Hare-lufthavn. Det skete da en bagagevogn kørte ind i flyet. Det var det fjerde uheld den seneste måned.

En ihærdig mekanikerindsats henover weekenden betød, at flyet fra Washington mandag blev sendt i luften igen med passagerer til Washington efter at et indlejet Boeing 777-fly havde ageret weekendvikar på ruten.

Normal drift
Det uheldige Chicago-fly havde en mindre påvirkning på weekendens operationer.

”Det betød at lørdagsafgangen fra Bangkok først kom afsted dagen efter og at der var en tretimers forsinkelse på flyvningen fra København til Chicago lørdag. Desuden måtte vi aflyse Chicago – Stockholm fredag og passagererne mellem Stockholm og New York oplevede lørdag en mindre forsinkelse,” forklarer SAS’ danske pressechef Trine Kromann Mikkelsen til CHECK-IN.dk.

Mandag var langruteflyvningerne tilbage i normal drift. Chicago-flyet blev beskadiget umiddelbart før flyet skulle tages ud af produktion for at gennemgå et større såkaldt C-check. Derfor fløj flyet i weekenden direkte fra Chicago til Madrid, hvor checket skal gennemføres. Og derfor havde SAS’ operationsafdeling allerede planlagt efter at kunne gennemføre langruteflyvningerne fra mandag uden flyet.

Ekstra sårbar
SAS har en lille flåde af sammenlagt 11 langdistancefly og med forårets åbning af ruten mellem København og Shanghai udnyttes flåden maksimalt. Det gør selskabet ekstra sårbar hvis et eller flere fly bliver ukampdygtigt.

Fra april næste år planlægger selskabet at åbne en ny rute mellem København og San Francisco på den amerikanske vestkyst med seks ugentlige flyvninger samt øge antallet af ugentlige returflyvninger mellem København og New York fra syv til 10. Planen er dog ikke umiddelbart at anskaffe et eller flere nye langdistancefly til at kunne håndtere de nye operationer.

En løsning kunne være at reducere antallet af flyvninger på andre ruter eller helt at lukke en eller flere ruter. Her vurderes ruten mellem København og Bangkok at være den mest oplagte. Ruten har den mindste andel af forretningsrejsende og betjenes i dag også af Star Alliance-partneren Thai Airways, der kan tænkes at gå fra én til to daglige flyvninger hvis SAS trækker sig.