Uheldigt valg af flyselskaber hos Tyrkiet-Eksperten

Den danske rejsearrangør Scanway/Tyrkiet-Eksperten har ofte haft en særdeles uheldig hånd ved valg af flyselskaber til gennemførelse af selskabets rejser. Flere er gået konkurs, og andre har lejlighedsvis mistet tilladelser og licenser efter kritisable hændelser eller svag økonomi.

Når man som chartergæst vælger rejsearrangør, er der en god grund til også at lægge vægt på, hvilket flyselskab der skal gennemføre rejsen.

De fleste danske rejsearrangørerindgår aftalermed anerkendte og solide flyselskaber. Men det er åbenbart en branche, hvor det kan være svært at skille fårene fra bukkene.

Rejsearrangøren Scanway/Tyrkiet-Eksperten er i hvert fald kendt for at have en særdeles uheldig hånd ved valg af flyselskaber. Flere er gået konkurs, og andre har et tvivlsomt renommé på baggrund af hændelser, der har været indrapporteret til myndighederne.

Flykonkurser to år i træk

Forvintersæsonen 2008/09 havde Tyrkiet-Eksperten indgået en aftale med det canadiske flyselskab Zoom Airlines, der skulle flyverejsearrangørens gæster til Thailand. Men Zoom Airlines gik konkurs allerede den 28. august 2008, hvorefter Tyrkiet-Eksperten måtte ud at finde ny ledig flykapacitet.

Året efter var den gal igen. Denne gang var det skotske flyselskab Globespan chartret til at gennemføre de oversøiske flyvninger i sæsonen 2009/10. Den 16. december 2009 gik Globespan konkurs, og 1.360 gæster fra Tyrkiet-Eksperten fik med nød og næppe reddet jule- og nytårsrejserne til Egypten, Indien og Thailand gennem ombooking til andre selskaber.

I sæsonen 2010/11 forsøgte Tyrkiet-Eksperten sig til Thailand og Indienmed britiske Astraeus Airlines, dervar ejet af den islandske finanstroldmand Pálmi Haraldsson gennem investeringsselskabet Eignarhaldsfelagid Fengur hf. Samme Pálmi Haraldsson stod bag Sterling Airlines, der krakkede i slutningen af 2008.

Den senestesæson blev gennemført uden problemer. Men for vintersæsonen 2011/12 besluttede Tyrkiet-Eksperten atfravælge Astraeus Airlines til fordel forlettiske SmartLynx Airlines. En god disposition, da Astraeus Airlines gik konkurs den 21. november 2011.

Svensk selskab har mistet licens

Udover Smart Lynx Airlines benytter Tyrkiet-Eksperten sig i øjeblikket af følgende fire flyselskaber, Tor Air, Onur Air, Corendon Airlines samt Primera Air.

Det Riga-baserede SmartLynx ser dog umiddelbart ud til at være et veldrevet flyselskab, hvor Icelandair Group ejer 55 % af selskabet.

Anderledes ser det ud med Gøteborg-baserede Tor Air, der 19.december 2011 fikfrataget licensen af svenske Transportstyrelsenpå grund af økonomiske problemer. Selskabet forsøger nu at reorganisere sig for derefter på ny at søge om operatør-licens i Sverige.

Onur Air er et tyrkisk flyselskab, der blandt andet i maj 2005 fik forbud mod at operere i hollandsk luftrum på grund af en række kritisable hændelser. Forbuddet blev ophævet efter, at flyselskabet havde opfyldt en række krav fra de hollandske luftfartsmyndigheder.

Men også i 2011 var den gal igen.Den 20. august glemte en Onur Air-pilot at kontakte flyveledertjenesten i München, hvilket afstedkom en reaktion fra luftvåbenet i Tyskland og Østrig, der sendte fire Eurofighter Typhoon på vingerne for at få kontakt med Airbus A321-flyet fra Onur Air.

Pilot uden certifikat

Corendon Airlines er et tyrkisk flyselskab, der er mest kendtfor selskabets svenske pilot, der blev arresteret i Amsterdam Schipol-lufthavnen den 2. marts 2010 efter at have fløjet kommercielle rutefly i 13 år uden at have den påkrævede licens. Corendon-piloten blev arresteret, da han stod foran at skulle flyve 101 passagerer til Ankara i et Boeing 737-400 fly.

Tilbage er Primera Air, der er et selskab i den islandske Primera Travel Group, der også ejer Bravo Tours. Der er ikke nogen hændelser indrapporteret om Primera Air, der anses for at være et anerkendt flyselskab. Selskabet var dog centrum i en uheldig sag iforåret 2010, da man skulle have fløjet danske soldater hjem fra Afghanistan. Man måtte opgive flyvningerne og vende om, da overflyvningsrettigheder af Aserbajdsjan og Usbekistan ikke var sikret i tide.

Giganter på randen af kollaps

Det er således ikke en særligt imponerende “track record“ som Scanway/Tyrkiet-Eksperten er i besiddelse af, når det gælder valg af flyselskaber.

Hos Scancay/Tyrkiet-Eksperten melder salgsdirektør Deniz Jensen hus forbi overfor den tvivl om flyselskabernes pålidelighed, som CHECK-IN.dkrejser i denne artikel.

“Vi har stor tiltro til, at myndighederne i Danmark og EU, med deres skrappe kontrol af flyselskaber, der flyver til og fra rejsemålene, sørger for sikker luftfart. Du kan på næsten alle flyselskaber finde fejl, der er begået, se bare hvad pressen skriver om SAS.“

Han mener, at det er et generelt branchproblem, og at ingen rejsearrangører kan gå fri i forhold til valg af flyselskaber, der måtte have problemer af operationel eller økonomiske karakater.

“Alle er eller kan være uheldige i denne branche, og alle benytter det,som dukalder tvivlsomme selskaber,“udtaler Deniz Jensen forelagt oplysningerne fra CHECK-IN.dk.

I stedet mener salgesdirektøren, at det er vigtigt at hæfte sig ved, om kunderne kommer i klemme ved eventuelle konkurser. Det har ifølge hans opfattelse ikke været tilfældet for de kunder hos Tyrkiet-Eksperten, der tidligere har været ramt af flykonkurser.

“Med hensyn til konkurser kender alle i branchen markedsforholdene, hvoreksempelvis store giganter lige nu balancerer på randen af kollaps. Det vigtige må altid være, at kunderne ikke kommer i klemme. Og det har de aldrig været de 2 gange, det er sket for os, at et flyselskab har måttet give op,“ mener salgsdirektør Deniz Jensen fra Scanway/Tyrkiet-Eksperten.