Boeing 737 MAX fra Lion Air. (Foto: Boeing)

Ulykkesfly havde samme fejl på sidste fire flyvninger

Det Boeing 737 MAX 8-fly fra Lion Air, som styrtede i havet i Indonesien, havde problemer med hastighedsmåleren på de sidste fire flyvninger.

Det Boeing 737 MAX 8-fly fra det indonesiske lavprisselskab Lion Air, som 28. oktober styrtede i havet nord for den indonesiske ø Java med 189 personer ombord, havde en fejl i sin hastighedsmåler på de sidste fire flyvninger og også på det tidspunkt, hvor flyet styrtede ned.

Det fastslår Indonesiens nationale transportsikkerhedskomité på baggrund af analyser fra flyets ene ”sorte boks”, som blev fundet 1. november.

Fejlen i hastighedsmåleren er det første tekniske problem, der er blevet afsløret som led i undersøgelsen af, hvorfor det næsten fabriksnye Boeing-fly styrtede i havet 13 minutter efter start fra lufthavnen i Jakarta på vej til Pangkal Pinang på øen Bangka ud for Sumatra.

Anmodning til Boeing
Indonesiens nationale transportsikkerhedskomité har på den baggrund anmodet flyproducenten Boeing og de amerikanske myndigheder i U.S. National Transportation Safety Board om at tage de nødvendige skridt til at hindre, at lignende hændelser ikke kan ske fremover, særligt i forbindelse med de omkring 200 Boeing 737 MAX-fly, som allerede er i drift.

Det rapporterer både internationale og lokale indonesiske nyhedsmedier.

Sort boks med lydoptagelser ikke fundet endnu
Boeing og amerikanske eksperter arbejder tæt sammen med indonesiske eksperter om at analysere data fra flyets ene ”sorte boks”. Eftersøgningsteamet har endnu ikke fundet flyets anden ”sorte boks” med den såkaldte cockpit voice recorder, som formodes at indeholde lydoptagelser af piloternes samtaler i cockpittet, hvilket kan være afgørende for at fastslå årsagerne til styrtet.

“Vi har sagt, at der var et teknisk problem, men vi vil også gerne vide, hvad de diskuterede i cockpittet og hvad de gjorde,” siger Soerjanto Tjahjono, chef for Indonesiens nationale transportsikkerhedskomité.

Ifølge de indonesiske myndigheder var flyet intakt og havde motorerne kørende, da det styrtede ned. Alle 189 ombordværende omkom ved flystyrtet.

Mystik om håndtering af instrumentfejl
De seneste oplysninger om fejl på flyets hastighedsmåler besvarer ikke spørgsmålet om, hvorfor piloterne på de tre tidligere flyvninger var i stand til at håndtere problemet, mens flyet den 29. oktober endte med at styrte i havet i høj fart.

Piloter er uddannet til at håndtere fejl i hastighedsmålere, skriver Jakarta Post. Der er tre separate systemer til beregning af hastighed og højde, og der er en række foranstaltninger, som piloter kan tage, når hastighedsmålingerne forekommer upålidelige.

Et andet åbent spørgsmål er ifølge luftfartseksperten John Cox, som Jakarta Post har talt med, hvorfor flyet fik lov at flyve videre, selv om det gentagne gange havde haft problemer med hastighedsmåleren.

Relaterede artikler:

Ulykkesflyet kun på vingerne 437 gange

Nyt Boeing-fly styrter i havet med 189 personer ombord

Ny flyulykke i Indonesien