Underskud på 14,6 mio. i Aarhus Lufthavn

Aarhus Lufthavn kom ud af 2013 med et underskud på 14,6 mio. kroner, og trods omkostningsreduktioner ser det vanskeligt ud i 2014, hvor lufthavnen allerede har mistet 11 procent af passagererne i årets første fire måneder.

Året 2013 var særdeles turbulent for Aarhus Lufthavn. Det viser den netop offentliggjorte årsrapport, der beretter om et underskud på 14,6 mio. kroner, hvilket var næsten 50 procent større end i det forgående år, hvor der stod 9,8 mio. kroner på en rød bundlinje.

Ifølge lufthavnens ledelse er der tale om en række ekstra omkostninger, der har fået underskuddet til at vokse fra syv til otte cifre.

Konsulentrapporter, forpligtelser til opsagte medarbejdere, dobbelt direktørløn og hensættelser til tvist om betaling af opgraderingen af Kolindvej, udgør ifølge ledelsesberetningen 6,2 mio. kroner af underskuddet.

Men trods alt er det ikke muligt at skjule, at det primært drejer sig om en negativ passagerudvikling. Der blev i 2013 registreret 459.313 passagerer, der rejste gennem lufthavnen på Djursland, hvilket er en tilbagegang på 5,1 procent i forhold til 2012, der var året hvor Cimber Sterling gik konkurs og dermed startede rutsjeturen for Aarhus Lufthavn.

Der er ikke noget, der tyder på, at 2014 bliver meget bedre end 2013, idet der ikke er kommet nye indtægtsskabende aktiviteter. Derimod fortsætter passagertallet med at falde, idet lufthavnen i årets første fire måneder har tabt omkring 15.000 passagerer, hvilket svarer til en tilbagegang på 10,8 procent i forhold til 2013. Blot 123.168 rejste gennem Aarhus Lufthavn i årets fire første måneder.

Derfor er der udsigt til endnu et år med røde tal på bundlinjen i Aarhus Lufthavn, selvom ledelsen hævder at have reduceret omkostningerne med 20 procent ved blandt andet personalereduktioner.

Afventer ny strategi
Aarhus Lufthavn valgte i foråret 2013 at sige farvel til Ole Paaske, der havde stået i spidsen for lufthavnen i næste femten år. Ind fra højre hentede den tidligere bestyrelsesformand Ango Winther (S) en ny direktør. Det blev Peter Høgsberg, der tiltrådte den 1. juli og kom fra en stilling som administrerende direktør for Odense Lufthavn.

Begrundelsen for direktørskiftet var, at Aarhus Lufthavn skulle have en ny start, og at tiden var inde til, at en ny direktør skulle bære disse forandringer igennem. Nu er der gået mere end et år siden Ole Paaskes afgang blev annonceret, og Aarhus Lufthavn har endnu ikke vedtaget en strategi for fremtiden.

“Der er i ejerkredsen igangsat et arbejde, der i løbet af 2014 munder ud i en beslutning omkring Aarhus Lufthavns fremtid,“ hedder det i årsrapporten. En nyvalgt bestyrelse, der er repræsenteret af borgmestrene fra de fem ejerkommuner suppleret af tre erhvervsfolk skal i de kommende måneder vurdere konkrete udviklingsmuligheder for den kriseramte lufthavn.

I mellemtiden fortsætter de konkurrerende lufthavne i Billund og Aalborg med at kapre kunder fra Aarhus Lufthavns optageområde. Det er især Aalborg Lufthavn, der stormer frem, idet lufthavnen har haft næsten 26.000 flere passagerer igennem den udvidede terminalbygning fra januar til april måned i forhold til samme periode året før. Det svarer til en vækst på 6,4 procent.

Udviklingen i den nordjyske lufthavn kontra Aarhus Lufthavn understreges af det faktum, at der rejste næsten ligeså mange passagerer igennem Aalborg Lufthavn i marts måned alene (121.008) som i de første fire måneder i Aarhus Lufthavn (123.168).