United-boss: Vi kan slå Norwegian

United Airlines’ topchef erklærer krig mod Norwegian. For dem kan United lettere slå end de statsstøttede mellemøst-selskaber.

Det store amerikanske flyselskab United Airlines har svært ved for alvor at konkurrere med mellemøst-selskaber som Emirates, Etihad og Qatar Airways, da de selskaber ifølge United og flere andre amerikanske flyselskaber modtager omfattende statsstøtte fra deres stenrige hjemlandes regeringer.

Til gengæld kan United godt konkurrere succesfuldt mod selskaber som Norwegian og islandske WOW Air, der begge har ekspanderet voldsomt på atlanterhavstrafikken de senere år. Det mener United Airlines’ topchef Scott Kirby.

“I modsætning til Gulf-luftfartsselskaberne er de (Norwegian og WOW Air, red.) ikke subsidieret af deres regeringer, og selvom det de gør er uretfærdigt i et arbejdstagerperspektiv, er det gutter, som vi kan konkurrere imod og vinde over. Og det vil vi gøre,” fastslog Scott Kirby i starten af april ved et internt medarbejdermøde i United Airlines. Det fremgår af en video, som FlightGlobal har set.

Når Kirby taler om at Norwegin og WOW Air gør ting, som er ”uretfærdigt i et arbejdstagerperspektiv”, så handler det blandt andet om, at Norwegian benytter et irsk datterselskab med personale ansat på baser i USA og Asien til at betjene ruterne. Et setup, som United Airlines sammen med Delta Air Lines og American Airlines har protesteret voldsomt imod.

Sit stærkeste kort
I første kvartal af 2017 reducerede United Airlines sin kapacitet på atlanterhavsruterne med 1,3 procent. Til gengæld har selskabet øget sin kapacitet i den igangværende sommerfartplan. På den måde forsøger United Airlines at blive bedre til at tilpasse kapaciteten til efterspørgslen, så der er mindre kapacitet i lavsæson-perioder som første kvartal, og mere kapacitet i de travle sommermåneder.

Mens Norwegian og WOW Air kun har punkt-til-punkt ruter, hvor passagererne ikke kan flyve videre fra de amerikanske lufthavne, som de to selskaber flyver dem ind til, så har selskaber som United, Delta Air Lines og American Airlines finmaskede rutenetværk på tværs af USA og Nordamerika. Og selskaber som SAS, Lufthansa, British Airways og KLM har aftaler med de store amerikanske selskaber, der flyver passagererne videre fra New York, Washington, Chicago og lignende store knudepunkter.

Og netop dette ser United Airlines som sit stærkeste kort overfor Norwegian og WOW Air. Derfor har selskabet planer om at øge forbindelsesmulighederne i New Yorks Newark-lufthavn, der er United’s store knudepunkt på østkysten og ”port” til USA. United Airlines havde indtil for få år siden en rute mellem Københavns Lufthavn og netop Newark. Nu er det kun SAS, der betjener den rute. Og en stor del af forklaringen på, at SAS flyver til Newark og ikke den anden New York-lufthavn, John F. Kennedy Airport, er netop, at man dermed rammer Star Alliance-partneren United’s store rutenetværk.

Katastrofalt resultat
Norwegian har hastigt øget sit netværk af ruter mellem Europa og USA ved blandt andet at åbne baser i Paris Charles de Gaulle og Barcelona, samt åbne nye ruter fra eksisterende langrutebaser som København og London Gatwick.

Scott Kirby er dog særdeles skeptisk over for Norwegians hastige ekspansion. Han hæfter sig ved, at Norwegians indtjening per sædekilometer faldt 22 procent i første kvartal af 2017. Et resultat, som Kirby ikke tøver med overfor sine medarbejdere at kalde ”katastrofalt”.

 

 

Relaterede artikler:

Stop for United-ekspansion i Newark

WOW air vil have 10 procent af det transatlantiske marked

WOW air øger på fire nordamerikanske ruter

Skub på irske Norwegian-ruter efter tildeling

Permanent USA-tilladelse til Norwegian