Fotos på Twitter fra episoden på UA3411 den 9. april 2017.

United vil undgå nye “Dr. Dao-episoder”

Med 10 tiltag vil United Airlines undgå episoder i stil med en meget omtalt episode, hvor en amerikansk læge med magt blev fjernet fra et fly.

Det amerikanske flyselskab United Airlines vil for alt i verden undgå nye episoder magen til den, som tidligere på måneden gav flyselskabet alvorlige ridser i imaget og udsatte selskabet for en af de voldsomste såkaldte ”shit storme” i flere år.

Den 9. april om eftermiddagen blev en mandlig passager med magt fjernet af adskillige sikkerhedsvagter fra United Express-flyvning UA3411 i Chicago O’Hare International Airport inden flyet skulle lette mos Louisville. Manden ved navn David Dao var blevet udvalgt som én af fire passagerer, som var nødt til at stå af for at skabe plads til United Airlines-personale, som selskabet gerne ville have fløjet til Louisville.

Under episoden blev David Dao – der til daglig er læge – trukket ned gennem midtergangen, mens han lå mere eller mindre livløs med knuste briller og blod i hovedet. Adskillige medpassagerer filmede episoden og videoerne gik lynhurtigt viralt på de sociale medier. Det udløste en voldsom bølge af vrede og forargelse. Selv USA’s præsident Donald Trump følte behov for at kommentere United’s måde at behandle sine kunder på.

Konkurrenten Southwest Airlines var en af de mange, som gjorde grin med United Airlines efter episoden: Foto: Twitter.

Op til 10.000 dollars
Nu er United Airlines kommet op med en liste på 10 punkter, som gerne skal sikre, at der ikke opstår nye episoder magen til ”Dr. Dao-episoden”, som den er blevet døbt i medierne.

For det første bør selskabets personale kun tilkalde sikkerhedspersonale fra lufthavnene, hvis det drejer sig om situationer relateret til sikkerheden. For det andet bør selskabets kabinepersonale og gatepersonale ikke tvinge passagerer til at afgive deres sæde, hvis de allerede er ombord på flyet. Kun hvis flysikkerheden er i fare.

For det tredje vil United Airlines fremover tilbyde passagerer op til 10.000 dollars, svarende til 70.000 danske kroner, for at stå af, hvis flyet er overbooket eller hvis der er behov for at tage personale med. Tiden vil vise om sikkerhedspersonale fremover må tilkaldes for at skille passagerer ad, som alle gerne vil af flyet for at score det store beløb.

United Airlines vil også etablere et særligt ”kundeløsningsteam”, der skal komme op med kreative og alternative måder at få passagerer til deres slutdestination, hvis der ikke er plads til dem på et fly. Selskabet vil også skabe et system, der automatisk hverver passagerer til at blive ombooket.

Plads til personale
Personalet skal have mere træning og have bemyndigelse til at løse kundeservice-issues på stedet, ligesom United Airlines vil reducere antallet af overbookede fly.

Situationen på UA3411 – et Embraer 170-fly opereret af Republic Airlines – opstod, da der skulle være plads til United Airlines-personale på flyet. Piloter og stewardesser, som skulle flyves til Louisville for at bemande og operere et fly derfra. Fremover skal besætningsmedlemmer, der flyver som ”passive” være booket på flyet mindst 60 minutter før afgang.

 

Relaterede artikler:

IATA-chef: United-episode er helt uacceptabel