Norwegian Boeing 737-800.

Utidssvarende lovgivning sikrede juridisk sejr til Norwegian

Østre Landsret gav onsdag Norwegian medhold i, at selskabet ikke er pligtig til at lade sig registrere i Rejsegarantifonden. En tilsyneladende utidssvarende lovgivning sikrede en klar dom.

Der var glæde hos det norske lavprisflyselskab Norwegiani går, da afgørelsen i Østre Landsret blev kendt i forhold til den stævning, som selskabet havde udtaget mod Rejsegarantifonden.

Norwegian mente ikke, at selskabet var forpligtet til at lade sig registrere i fonden, hvorfor man udtog stævning mod Rejsegarantifonden i januar måned sidste år. Stævningen kom i øvrigt blot en dag før, at Rejsegarantifonden politianmeldte Norwegian og fire andre flyselskaber for at nægte at lade sig registrere.

Dommen kom som en overraskelse for mange. Men de tre landsdommere lagde til grund for afgørelsen, at Norwegian ikke har et salgskontor, hvor man kan henvende sig og købe billetter.

Fysisk salgssted afgørende
Det er således ligegyldigt, hvor stort selskabet er i Danmark, hvor mange ruter der flyves, og hvor stor en omsætning, der skabes. Det er tilsyneladende også ligegyldigt, at man som luftfartsselskab i Danmark har eget CVR-nummer og ansatte på et repræsentationskontor i lufthavnen.

Det vigtigste forhold, der kræver registrering er således, at man har et fysisk salgssted i Danmark. Det har Norwegian ikke, og for såvidt heller ikke selskaber som easyJet og Ryanair, der har en pæn andel af det danske marked. Det giver dermed en skævvridning af konkurrencen.

Norwegian er i dag Danmarks næststørste flyselskab, men det betyder ikke, at selskabet føler sig moralsk forpligtet til at tilslutte sig fonden på lige fod med konkurrenten SAS.

“Vi mener ikke, at det er vores opgave som luftfartsselskab at hjælpe med at forsikre kunderne. Andre må være bedre til det, og forsikringsselskaberne må på banen her,“ mener Norwegians danske presse- og markedschef, Johan Bisgaard Larsen.

Han peger samtidig på, at andelen af konkursforsikrede rejsende i 2011 var forsvindende lille. Hos Rejsegarantifonden oplyser man, at 125.000 afrejsende flypassagerer tegnede forsikring i 2011, hvilket svarer til et par procent af samtlige fritidsrejsende fra danske lufthavne.

Utidssvarende lovgivning
Hos Rejsegarantifonden er man overraskede over dommen.

“Vi må tage til efterretning, at dommen er gået os imod. Vi tager beslutning beslutning i løbet af august måned – ogindenfor den otte ugers ankefrist – hvorvidt vi vil anke sagen til en højere instans,“ siger direktør Birgitte Fjeldhoff fra Rejsegarantifonden.

Birgitte Fjeldhoff mener, at Rejsegarantifondens vurdering at Norwegians omfattende repræsentation i Danmark, burde berettige til en registering i fonden.

“Men dommerne har tilsyneladende lagt vægt på det fysiske salg af billetter, og dermed er loven ikke tidssvarende,“ konstaterer Rejsegarantifondens direktør.

Kunderne vil gerne forsikre sig
Hun mener samtidig ikke, at man kan måle lovens brugbarhed på antallet af tegnede konkursforsikringer, der betragtes som relativt lavt.

“Der er flere forhold, der spiller ind. Først og fremmest kendskabet til ordningen samt det forhold, at luftfartsselskaberne har haft forskellige måde at tilbyde ordningen til kunderne.“

Rejsegarantifonden får ifølge Birgitte Fjeldhoff mange henvendelser fra kunder, der ikke kan forstå, at Norwegian ikke er registreret i fonden og dermed udbyder konkursdækning. Indtrykket er nemlig stadig, at kunderne hellere end gerne vil forsikre sig.

“Når vitaler med de Cimber-kunder, som tabte penge ved konkursen, så ville de gerne have sikret sig mod tab ved at betale 20 kroner.“