DAT-koncernen beskæftiger blandt andet A320 og MD83-fly.

V vil lave vækstplan for dansk luftfart

Luftfartsbranchen er en vigtig brik i Venstres plan for hvordan der skabes flere danske jobs.

Vi behøver en sammenhængende politisk strategi for dansk luftfart og for hvordan vi får skabt yderligere vækst i branchen. Det var det gennemgående budskab, som alle gav hinanden ret i, da den danske luftfartsbranche diskuterede med sig selv og hinanden ved en række arrangementer på dette års Folkemøde på Bornholm for knap to uger siden.

Selvom der ikke var politikere til stede ved arrangementerne, så er branchens budskab tilsyneladende allerede blevet hørt på Christiansborg. I hvert fald hos Venstre.

I udspillet “Flere danske job i hele Danmark“, som partiet lancerede i valgkampen op til Folketingsvalget torsdag i sidste uge, spiller udarbejdelsen af en vækstplan for dansk luftfart nemlig en vigtig rolle.

“Potentialet for vækst og jobskabelse i dansk luftfart skal videreudvikles. I lyset heraf skal der udarbejdes en samlet vækstplan for dansk luftfart  herunder ved at nabotjekke dansk regulering med vores nabolande og ved at forbedre lufthavnenes sammenhæng med øvrig infrastruktur med videre,“ skriver Venstre i sit udspil.

På to-do-liste
Venstres leder, Lars Løkke Rasmussen, er efter valget udpeget som kongelig undersøger. Han er derfor ved at undersøge mulighederne for at danne en regering – enten en ren Venstre-regering, eller en regering sammen med ét eller flere andre borgerlige partier.

Da Venstre således forventes at deltage i en kommende borgerlig regering på den ene eller anden facon, så er det ikke utænkeligt, at en ny erhvervsminister eller transportminister vil sætte udarbejdelsen af vækstplanen på sin to-do-liste.

Venstres nuværende transportordfører, Kristian Pihl Lorentzen, er favorit til posten som ny transportminister. Han er bosiddende uden for Viborg og derfor en fast pendler på de danske indenrigsflyruter.

Foto: Morten Lund Madsen.