Nordic Seaplanes' Twin Otter-fly til kaj ved selskabet egen lille vandflyveplads i Københavns Havn. Foto: Andreas Krog.

Vandfly-rute klar til år 3

Vandflyruten mellem Aarhus og København holder vinterpause og ser frem mod sit tredje leveår, der gerne skulle byde på flere fly og afgange på ruten.

Det tog mere end fire år at komme i luften og på vandet, men i maj 2016 lykkedes det endelig for Danmarks eneste vandflyrute at komme i luften og forbinde havnene i Aarhus og København op til frem gange om dagen.

Da landing på vand kræver, at man kan se vandoverfladen, så indskrænker det danske vintermørke vandflyrutens ”operationsvindue” så meget, at ruten i øjeblikket holder vinterpause mens rutens enlige Twin Otter-fly er til sit årlige eftersyn. Årets sidste flyvning var den 22. december, og den 20. februar næste år er man tilbage igen.

I mens kan selskabet bag vandfly-ruten, Nordic Seaplanes, se tilbage på rutens andet leveår, der blandt andet bød på passagerfremgang. Således gik omkring 12.500 passagerer op og ned ad lejderne til selskabets flydende landgangsbroer i Københavns Nordhavn nær Den Lille Havfrue og i containerhavnen i den sydlige ende af Aarhus Havn.

Indkøbe et ekstra fly
Når flyet er færdig med sit eftersyn, solen står en anelse højere på himlen og skolernes vinterferie er overstået, tager Nordic Seaplanes fat på år 3. Og her håber man at kunne få vekslet den midlertidige tre-årige myndighedsgodkendelse til en permanent tilladelse til at lette og lande i de to havnebassiner. For så skal flyflåden fordobles og antallet af daglige flyvninger øges.

”Lige så snart det er på plads, er planen at indkøbe et ekstra fly, og dermed kan vi udvide fartplanen med flere afgange. Planen for det ekstra fly er, at det skal indsættes primært om morgenen og om aftenen, når der er størst efterspørgsel. Yderligere kan vi bruge det til charterflyvning,” forklarer Lasse Rungholm, direktør og medejer af Nordic Seaplanes.

Han vil ikke udelukke, at weekendflyvninger også kan blive en del af programmet, når myndighedsgodkendelserne bliver permanente.

Tættere på bymidten
Vandflyruten har fået en fast brugerskare af især advokater, forretningsfolk og politikere, der i løbet af sæsonen er flittige til at komme med forslag til forbedringer og forandringer. Det er alt lige fra flere siddepladser i terminalbygningen på Aarhus Havn til helt at flytte vandfly-lufthavnen længere ind i Aarhus Havn.

Når vandflyvningerne starter igen i februar vil der være flere siddepladser, men flyet vil stadig afgå fra det lidt afsidesbeliggende område i containerhavnen, hvor det kræver en bil, en taxa eller en solid cykeltur at komme til. Flere faste rejsende har ellers foreslået at flytte vandflyverens tilholdssted længere ind i Aarhus Havn tættere på midtbyen.

Men den idé har store ulemper.

”Ved at flytte placeringen af lufthavnen f.eks. til Dokk1, så får vi meget længere taxatid ud af havnen, før vi må lette og dermed en forøgelse af rejsetiden med næsten 15 minutter. Vi vurderer, at det ikke er i jeres interesse og derfor forbliver lufthavnen på Østhavnsvej, hvor vi også tilbyder gratis parkering,” skriver Nordic Seaplanes i en nytårshilsen til kunderne.

Bag Nordic Seaplanes står Lasse Rungholm og rigmanden Lars Erik Nielsen, der over en længere årrække opbyggede et vandflyselskab på Maldiverne og senere solgte det til en kapitalfond. Nordic Seaplanes modtog i 2016 Ellehammerprisen af Danske Flyvejournalisters Klub.

 

Relaterede artikler:

Vandflyruten starter i morgen

Vandfly: Momsregler gør dansk tilladelse uattraktivt

Vandflyrute: ”Svært at bevare pessimismen”

Vandflyrute løber rundt

Vandflyrute i bureaukratisk klemme

Vandfly går efter timedrift

Milliardæren med vand og benzin i blodet