Twin Otter fra Nordic Seaplanes. (Foto: Nordic Seaplanes)

Vandflyrute løber rundt

Efter knap et halvt år har vandflyruten mellem Aarhus og København tjent sig selv hjem.

Den 25. november er det seks måneder siden, at Danmark under stor mediebevågenhed fik sin første vandflyrute, da Nordic Seaplanes begyndte at flyve mellem havnene i Aarhus og København. Siden slutningen af maj er mere end 4.500 passagerer steget af og på det lille hvide og røde Twin Otter-fly, som trofast har taget turen frem og tilbage mellem de to havne 3-5 gange om dagen på hverdage. Ud af mere end 700 flyvninger har Nordic Seaplanes kun haft teknisk nedbrud på flyet én gang.

Rent økonomisk går det også godt for det lille selskab, der beskæftiger omkring 15 medarbejdere.

“Vi synes det går forrygende. Vi ville gerne have 13 passagerer med på alle flyvninger, men vi har nået break-even,” forklarer Lasse Rungholm fra Nordic Seaplanes med henvisning til, at vandflyet maksimalt har plads til 16 passagerer, men hvis alle er mænd, så er der kun plads til 12. Derfor er 13 passagerer det, som Nordic Seaplanes betragter som en typisk udsolgt afgang.

Penge hver måned
En stærkt medvirkende faktor til, at det løber rundt efter mindre end et halvt år er, at Twin Otter-flyet er købt og betalt på forhånd af folkene bag Nordic Seaplanes. Den ejes ikke af et leasingselskab, som skal have penge hver måned.

“Det gælder om ikke at være i leasingselskabernes vold,” forklarer Lasse Rungholm, da CHECK-IN.dk møder ham på Nordic Seaplanes’ lille kontor alleryderst i containerhavnen i Aarhus.

Vandflyselskabet er rykket ind og har overtaget et mødelokale på tredje sal hos et speditionsfirma. Fra lokalet er der en god udsigt over Aarhusbugten og ned på den badebro, hvor flyet ligger til. I speditionsfirmaets indgangsparti i stueetagen udgør en kommode med en kaffemaskine Nordic Seaplanes’ check-in skranke. Her checker den ene styrmand passagererne ind, når den anden flyver.

4-5 gange hurtigere
Kernekunderne er forretningsfolk med blankpudsede sorte sko, som betaler 1.800 kroner for at kunne komme mellem de to byer på kun 45 minutter. Det er 4-5 gange hurtigere end det kan gøres med tog eller bil. Med en virksomhedsaftale kan turen gøres til omkring 1.630 kroner. Mere end 50 virksomheder har tegnet en virksomhedsaftale.

Frem til 2. december flyves tre rotationer om dagen. Fra den 5. december frem til den 23. december flyves kun to gange dagligt hver vej. Det skyldes, at vandfly kun må lette og lande, når det er lyst. De skal kunne se vandet. I januar ligger ruten helt stille mens flyet er på værksted.

Permanente tilladelser
I Schweiz står et Twin Otter-fly mere klar. Nordic Seaplanes kunne godt tænke sig en dag at købe det og dermed få mulighed for at have morgenafgange fra både Aarhus og København. I dag starter flyet fra Aarhus, hvilket betyder, at første flyvning fra København i øjeblikket først er kl. 9.30.

Men nummer to fly bliver ikke købt ind så længe selskabet kun har fået midlertidige to-årige aftaler. Kystdirektoratet og Trafikstyrelsen har erklæret sig parate til at se på udstedelsen af permanente tilladelser. Når de foreligger, så handler det om at få de kommunale tilladelser på plads. Den slags kan tage sin tid, så Nordic Seaplanes forventer først at være klar med fly nummer to i 2018.

 

Relaterede artikler:

Vandflyrute uberørt af kroatisk timeout

Vandflyrute skruer op

Vandfly går efter timedrift