Vejret koster Atlantic Airways millioner

Vejrlig påvirker Atlantic Airways’ årsregnskab med op til 11 mio. kroner. Til gengæld rundede det færøske luftfartsselskab en omsætning på en halv milliard kroner i 2012.

Når man har sat sig for at drive luftfartsselskab fra 18 stormomsuste øer midt i Nordatlanten, hvor bjerge betyder, at vejret kan ændre sig meget hurtigt, så skal man være forberedt på at det kan koste på bundlinjen.

Det ved man hos Atlantic Airways, der netop driver luftfartsselskab fra de 18 øer i Nordatlanten, som kaldes Færøerne. Selskabet kom ud af 2012 med et resultat før skat på 17,1 mio. kroner sammenlignet med et resultat på 27,5 mio. kroner i 2011. Irregulariteter påvirkede regnskabet med et minus på 11 mio. kroner og det var primært vejrliget, der udfordrede færingerne. I 2011 påvirkede vejr og vind regnskabet med et minus på ni mio. kroner.

Resultatet før skat blev altså over 10 mio. kroner mindre end året før. Til gengæld steg Atlantic Airways’ omsætning med 15 procent fra 436 mio. kroner i 2011 til 501 mio. kroner i 2012.

Ude af drift i tre uger
2012-resultatet som helhed blev et plus. Men hvis man ser isoleret set på fjerde kvartal, så kom Atlantic Airways ud med et minus på 2,2 mio. kroner efter skat. Resultatet blev påvirket af at selskabets Airbus A319-fly var ude af drift i tre uger op til jul på grund af en skade, som flyet pådrog sig i Københavns Lufthavn.

Den vigtigste begivenhed i 2012 for det lille færøske luftfartsselskab var, da man i foråret modtog sin første Airbus A319. Flyet har gjort det muligt at åbne en ny rute for solhungrende færinger til Barcelona i Spanien. Og en charterkontrakt for 2013 med Atlantis Rejser gør, at Atlantic Airways er på udkig efter en Airbus A319 nummer to.