ATR 42-fly fra Danish Air Transport. (Foto: DAT)

Venter på afklaring om lavere indenrigstakster

En differentieret takststruktur i Heathrow-lufthavnen har endnu ikke inspireret Københavns Lufthavn til lavere indenrigstakster. Men CPH analyserer den nye reguleringsmodel.

Den 1. januar 2017 introducerede Heathrow Airport en differentieret takst på indenrigsflyvninger, der var 34 procent lavere end den passagerafgift, der skulle betales på en internationale flyvninger.

Initiativet blev til efter politisk pres og en national rapport, der konkluderede, at høje takster var den største barriere for øget tilgængelighed. Ifølge rapporten fløj mange passagerer fra de regionale britiske lufthavne udenom Heathrow og skiftede i stedet fly i Amsterdam, Frankurt og Paris.

Sidenhen har indenrigsflyselskaber i Danmark anført af Danish Air Transport (DAT) og Alsie Express også plæderet for en tilsvarende ordning i Danmark, hvilket hidtil er blevet afvist af Københavns Lufthavn med henvisning til EU´s konkurrencelovgivning.

“Taksterne i Københavns Lufthavn og andre større europæiske lufthavne er reguleret af myndighederne. Derfor ser vi naturligvis også med stor interesse på myndighedernes indstilling i andre EU-lande. Heathrows indførelse af en indenrigsrabat med henvisning til regional tilgængelighed og national sammenhængskraft skal nu stå sin prøve i forhold til de britiske og europæiske myndigheder. Det er en udvikling, vi følger nøje,” sagde Københavns Lufthavns kommunikationsdirektør Henrik Peter Jørgensen i januar til CHECK-IN.dk.

Analyserer nyt regelgrundlag
Nu har de differentierede takster i Heathrow været i brug i et lille års tid, og samtidig har den danske regering udarbejdet en luftfartsstrategi, som har udmøntet sig i en en revideret udgave af Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsens BL 9-15, der omhandler bestemmelser om  betaling for benyttelse af lufthavne i Danmark.

Med de nye regler, der træder i kraft den 1. januar 2018, har regeringen fastsat nogle rammer for forhandlingerne mellem lufthavnen og flyselskaberne om en ny takstaftale, og her kan der muligvis blive tale om differentierede takster eller andre tiltag, der kan skabe øget tilgængelighed til, fra og i Danmark via luftfarten.

Det er da også forventningen, at Københavns Lufthavn umiddelbart efter nytår kommer med et nyt udspil på området gennem et såkaldt “hub incentive program”, der skal gøre det mere attraktivt at lede flytrafikken via CPH og dermed styrke tilgængeligheden. Men indtil videre skal lufthavnen først analysere konsekvenserne af den nye BL 9-15, ligesom man formentlig også vil lytte til de signaler, der kommer fra ATP som ny storaktionær i lufthavnen

“Vi har en stor interesse i at styrke indenrigstrafikken i Danmark, og har de seneste år taget en række væsentlige initiativer, blandt andet med det særligt hurtig spor i sikkerhedskontrollen til de indenrigsrejsende og senest med den store markedsføringskampagne. Den er blevet til i et tæt samarbejde med både de øvrige lufthavne i Danmark og indenrigsflyselskaberne, og det samarbejde fortsætter. Der er netop kommet nyt regelgrundlag for Københavns Lufthavns takster og de kommende takstforhandlinger, og dem er vi i gang med at analysere,” siger pressechef Kasper Hyllested fra Københavns Lufthavn.

DAT: Ingen problemer i at differentiere taksterne
Da den seneste takstaftale for perioden fra den 1. april 2015 til den 31. marts 2019 var en realitet, blev det markant dyrere for flyselskaberne at operere indenrigsruter fra Københavns Lufthavn. Indenrigsterminalen blev nedlagt og flytningen af passagererne til lufthavnens hovedterminalanlæg medførte en takststigning på 154 procent fra 39,11 kroner til 99,43 per afrejsende passager på de lokale indenrigsflyvninger fra Københavns Lufthavn.

Det har især Danish Air Transport (DAT) været utilfreds med, da selskabet flyver på indenrigsruterne til København fra Bornholm og Midtjyllands Lufthavn. Ved gentagne lejligheder har det danske flyselskab givet den forhøjede indenrigsafgift skylden for en lavere indtjening, selvom lufthavnens takststruktur formentlig ikke kan være årsag til samtlige røde tal i det danske driftsselskab i DAT-koncernen.

Hos DAT er man af den overbevisning, at der er tilstrækkeligt råderum til at undgå at komme i karambolage med EU og konkurrenceretten.

“Mine kolleger i flyselskaberne i Europa griner højlydt at det, der foregår i Danmark. Der er forskel på taksterne i andre lufthavne i Europa, og der vil ikke være problemer i at differentiere taksterne, så længe de ikke er forbeholdt et specifikt selskab, men at alle i stedet har ret til at benytte sig af dem,” siger administrerende direktør Jesper Rungholm fra Danish Air Transport (DAT) til CHECK-IN.dk.

DAT-direktøren har indtil videre valgt at sætte sin lid til, at Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsens aktivt vil tage sagen op, hvis CPH ikke af egen drift kommer med et udspil.

“Set fra min stol er der blot tale om en dårlig undskyldning fra Københavns Lufthavn, så de ikke går gjort noget ved det. Det er mit håb, at myndighederne får øjnene op for det, så vi kan få noget gjort ved det.”

 

Relaterede artikler:

Ny regulering koster CPH trecifret millionbeløb

Brancheforening: Husk provinsen i CPH-regulering

V: Strammere regulering kan fremtidssikre CPH

Regeringen vil ændre regulering af CPH

CPH følger udviklingen i britisk indenrigsrabat